03-07-2015 14:33 | Door: Willemien Groot

Paragon Software Systems heeft voor het derde achtereenvolgende jaar een prijs gekregen voor de verduurzaming van de logistiek van hun klanten.

Het Britse bedrijf bouwt onder meer slimme routeplanners en software voor dienstroosters. Volgens de software-ontwikkelaar levert vooral de ontkoppeling van chauffeur en vrachtwagen in veel gevallen duurzame efficiëntieslagen op. In het systeem wordt in de eerste plaats de lading gekoppeld aan de truck, in plaats van de chauffeur aan de vrachtwagen. Dit resulteert in minder loze transportkilometers. 

Die aanpak heeft bedrijven in de voedingsmiddelen- en drankensector geholpen aan forse besparingen, zegt Paragon. Dat liep uiteen van een verlaging van 400 ton CO2-uitstoot, ruim 240 duizend transportkilometers per week, tot een besparing van ruim 540.000 liter brandstof.

Dat leverde Paragon Software Systems de Top Green Provider Award op in de categorie technologie en software. De Awards worden ieder jaar uitgereikt door het tijdschrift Food Logistics. De prijs is een beloning voor transporteurs, producenten en technologiebedrijven die duurzame oplossingen bedenken voor hun eigen bedrijfsvoering, en die van hun klanten.

Impact

Volgens Food Logistics neemt de impact van software en technologie op de toeleveringsketen in de sector nog altijd toe. Klanten stellen steeds hogere eisen aan versheid van producten en de leveringsfrequentie. Tegelijkertijd willen transporteurs geen onnodige kilometers rijden met lege trucks.

Aan het oplossen van die puzzel leveren software-oplossingen een belangrijke bijdrage. "De voedingsmiddelenindustrie kan nog altijd groeien, terwijl de operationele kosten omlaag gaan", zei hoofdredacteur Lara Sowinski eerder tijdens de uitreiking van de algemene Awards over 2014. Vorig jaar ging ook die prijs, de Top Logistics IT Award, naar Paragon.

Besparingen

De routeplanners zijn onder meer in gebruik bij de Britse supermarktketens Sainsbury’s en Morrisson. Sainsbury's bespaarde in drie jaar tijd 500.000 liter brandstof door een efficiëntieslag bij slechts vier van de negentien distributiecentra in Groot-Brittannië. De gemiddelde afgelegde afstand per chaufeur daalde, terwijl de productiviteit toenam.

Bron: Food Logistics | Foto: Randy Heinitz, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)