28-07-2015 15:29 | Door: Erik Verheggen

Liberty Global bespaart in een jaar tijd 34 procent op zijn energierekening en 31 procent CO2. Het moederbedrijf van Ziggo, UPC en Virgin Media heeft een ambitieus duurzaamheidsprogramma.

Dat blijkt uit het duurzaamheidsverslag 2014 van de kabelreus. Het bedrijf heeft de doelstelling elk jaar 15 procent energie-efficiënter te zijn. In 2020 moet de CO2-uitstoot van het concern 80 procent lager zijn dan in 2012.

De doorgevoerde besparingen leverden Liberty Global vorig jaar $ 325 mln op. De omzet bedroeg in 2014 ruim $ 18 mrd. Liberty wist het energieverbruik onder meer omlaag te brengen door te investeren in nieuwe netwerktechnologie.

Ook maakte het bedrijf grote optimalisatieslagen voor het energieverbruik van zijn datacentra. 90 procent van het energieverbruik van het bedrijf komt op het conto van de data-infrastructuur.

Nederland

In Nederland vervingen UPC en Ziggo de afgelopen jaren 38.000 signaalversterkers door nieuwe, energiezuinige modellen. De helft daarvan is in 2014 geplaatst. Liberty Global wist daarmee in ons land een energiebesparing van 12 procent te realiseren.

CTO Balan Nair van Liberty Global wijst erop dat klanten van het bedrijf verwachten dat Liberty een rol speelt in het beteugelen van het broeikaseffect, door efficiënter om te springen met energie. “Maar het helpt ons ook om ons eigen bedrijf te beschermen tegen stijgende prijzen voor energie en grondstoffen.”

Bron: Liberty Global | Foto: Shirley dejong, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)