12-08-2015 18:01 | Door: Willemien Groot

Pelican House wil de eerste modulaire lease-hoofdtelefoon op de markt brengen. In oktober begint de Delftse start-up een crowdfundingcampagne om de productie van duizend exemplaren te financieren.

Pelican House wil met de high-end koptelefoon met een winkelwaarde van ongeveer € 250 de markt veroveren. Gebruikers kopen te koptelefoon niet, maar leasen die voor € 5 per maand. Voor kapotte onderdelen, zoals kabels, oorkussens of de geluidskast, garandeert het bedrijf binnen vier dagen een vervanging.

Het Delftse bedrijf heeft de hoogwaardige geluidskwaliteit laten ontwikkelen door het jonge Delftse bedrijf Scheek Loudspeakers, dat high-end luidsprekers ontwikkelt en bouwt.

Doelgroep

Het toestel is bij uitstek geschikt voor de relatief jonge doelgroep tussen de twintig en dertig jaar, zegt oprichter Dorus Galama van Pelican House. “Uit ons marktonderzoek blijkt dat vooral mannen in die leeftijdsgroep belangstelling hebben voor een goede koptelefoon. Ze vinden de apparaten in het high-end-segment alleen nog te duur. Ze luisteren naar hun muziek met goedkope oortjes of koptelefoons. Door ons toestel te huur aan te bieden, kunnen we die doelgroep te bereiken. Zij hechten, anders dan mensen boven de 30 jaar, minder aan bezit.”

Pelican House Hoofdtelefoon

Daarnaast maakt het leasemodel de concurrentie gemakkelijker, zegt Galama. “Als mensen een dure hoofdtelefoon willen kopen, gaan ze toch eerst op onderzoek uit. Als onbekend merk kunnen we niet op tegen Sennheiser of de dure modellen van Sony.”

Leasemodel

De Delftse start-up is begin dit jaar opgericht door Dorus Galama en Tom Leenders, studenten Industrieel Ontwerp aan de TU Delft. De inspiratie voor het concept haalde Pelican House uit de historische marktintroductie in 1895 van de Electrophone, de allereerste koptelefoon, schrijft de start-up op de eigen website.

Klanten in Londen van het Britse Pelican House konden een abonnement nemen op een klassieke muziekdienst via de draadomroep. Ze beluisterden die met een gehuurde koptelefoon. Een abonnement kostte destijds £ 5 (€ 6,99) per jaar. Het Nederlandse Pelican House wil dit leasemodel nieuw leven inblazen.

De klant huurt de koptelefoon minimaal een jaar. Daarna is het contract per maand opzegbaar. De gebruiker krijgt niet de mogelijk het apparaat na dat jaar te kopen. Een constructie die Mud Jeans voor zijn lease-spijkerbroeken wel hanteert.

Pelican House wil alles voorlopig in eigen hand houden. Tenzij de vraag naar koop heel hoog is. Bij verlies van het apparaat geldt een eigen risico van € 60 euro, het bedrag voor een jaar huur.

Verdienmodel

Met een toestel van € 250 duurt het iets meer dan vier jaar voordat het bedrijf winst kan maken. “Een behoorlijk lange aanlooptijd”, erkent Galama. “We kunnen dat compenseren omdat ons product niet in de winkels te koop is. Een retailer haalt soms een marge van 50 procent op een toestel. Dat bedrag houden wij in eigen zak. Daarnaast houden we de productiekosten laag.”

“Andere bedrijven willen juist dat een klant zo snel mogelijk een nieuwe hoofdtelefoon koopt."

Volgens de start-up is er nog een voordeel. Het bedrijf heeft er belang bij dat een apparaat zo lang mogelijk meegaat en niet snel kapot gaat. “Andere bedrijven willen juist dat een klant zo snel mogelijk een nieuwe hoofdtelefoon koopt. Dat is goed voor de omzet.”

De kleinschalige aanpak houdt in dat de materialen nog niet van duurzame herkomst zijn. Op termijn wil het bedrijf daar wel naar kijken, maar nu is er onvoldoende massa om duurzame inkoop rendabel te krijgen. Volgens Galama is een circulair businessmodel voor consumentenelektronica al innovatief genoeg. “Daar richten we ons eerst op. Ook voor ons is die aanpak een experiment.”

Ook recycling van kapotte onderdelen staat om dezelfde reden nog niet hoog op de agenda. Pelican House voerde al wel gesprekken met recycler Van Gansewinkel. Het beperkte aanbod van kapotte onderdelen blijkt voorlopig nog een struikelblok.

Crowdfunding

Tijdens het afgelopen festivalseizoen testte de start-up het idee bij bezoekers. Als Delfts bedrijf kon Pelican House in eigen stad op veel enthousiasme rekenen. In andere steden bestond eveneens belangstelling voor het initiatief. “Maar bezoekers gingen toch niet zo ver dat ze massaal wilden meedoen aan de voorinschrijving”, zegt Galama.

"Ook voor ons is de circulaire hoofdtelefoon een experiment.”

Met de crowdfundingcampagne in oktober streeft het bedrijf ernaar minimaal  € 25.000 op te halen. Dat bedrag is afkomstig van duizend mensen die een aanbetaling van  € 25 willen doen voor de eerste vijf maanden huur.

Een succesvolle afronding van Fase 2 in de Climate-KIC Accelerator levert een aanvullende financiering van nog eens  € 25.000 op. “Het resterende bedrag willen we binnenhalen via leningen of investeringen van bedrijven die in het concept geloven”, zegt Galama.

De start-up wil in februari volgend jaar de eerste circulaire koptelefoons afleveren.

Foto's: Pelican House, met toestemming gebruikt