02-09-2015 10:30 | Door: Dimitri Reijerman

De start-up LotusFlare heeft $ 6 mln aan durfkapitaal opgehaald. Het bedrijf wil in derdewereldlanden mobiele internettoegang vergemakkelijken en goedkoper maken.

LotusFlare is opgericht door ondernemers die eerder samenwerkten bij Microsoft en Facebook. Het bedrijf kan worden gezien als een virtuele internetprovider, omdat het een tussenpersoon wil zijn tussen bestaande mobiele providers en de eindgebruiker.

In veel ontwikkelingslanden is mobiele internettoegang duur en instabiel. LotusFlare hoopt de tarieven omlaag te krijgen door mobiele aanbieders via zijn app goedkope databundels aan te laten bieden. Ook kunnen bedrijven, zoals app-fabrikanten, gratis data aanbieden door de gebruiker bijvoorbeeld advertenties voor te schotelen.

De start-up gaat eindgebruikers ook toegang geven tot geheel nieuwe mobiele netwerken, zoals de ballonnen van Googles Project Loon. De 'wifi-ballonnen' zullen in maart volgend jaar als eerste in Sri Lanka de lucht in gaan, en moeten het gehele eiland internetdekking bieden.

LotusFlare wil ook op deze markt zijn diensten als eerste aanbieden. Er zijn al overeenkomsten met Google en lokale mobiele aanbieders gesloten. Verder voert het bedrijf trials uit in de Filipijnen.

Eenvoud

LotusFlare, dat eerder op het verlanglijstje van Google heeft gestaan als overnameprooi, zegt dat zijn software zo eenvoudig mogelijk wordt gehouden. Zo wordt er niet gesproken over megabytes, maar luistert een databundel naar titels als 'weekabonnement Facebook'. Dit moet de drempel verder verlagen. Tevens komen er mogelijkheden om de hoeveelheid verstookte data te kunnen monitoren en deze eventueel te begrenzen.

Volgens LotusFlare moet zijn dienst de drempel tot mobiel internet voor inwoners van een ontwikkelingsland gaan wegnemen, mede omdat internettoegang steeds vaker wordt gezien als een mensenrecht.

Bovendien heeft het economische voordelen: zo heeft de Wereldbank berekend dat voor elke 10 procent groei in mobiele internettoegang het bruto binnenlands product met 1,5 procent groeit. Geld denkt de onderneming te kunnen verdienen via providers en bedrijven die gratis data willen weggeven.

Bron: LotusFlare | Foto: Google