10-11-2015 12:16 | Door: Thijs ten Brinck

De Japanse autofabrikant Mazda heeft een laktechniek ontwikkeld die gebruikmaakt van verf op waterbasis. Deze verf bespaart energie en de emissies van ongezonde stoffen daalt sterk.

Mazda is voor het lakken van zijn auto’s grotendeels overgestapt op water in plaats van organische chemicaliën als oplosmiddel. Met de ontwikkeling van twee speciale coatings en een uitgekiende droogtechniek weet Mazda de uitstoot van vluchtige organische stoffen (VOC’s) met 50 procent en de CO2-uitstoot met 37 te verlagen ten opzichte van andere lakprocessen op waterbasis.

Nadeel van coatings met water als belangrijkste oplosmiddel is dat het drogen van de verf meer energie kost dan het uitdampen van organische oplosmiddelen. Door verschillende laklagen kort achter elkaar aan te brengen en pas daarna volledig te laten uitharden, beperkt Mazda het energiegebruik en de CO2-uitstoot.

Duurzame procesoptimalisatie

Een nieuwe optimalisatie in het lakproces van de Japanse autobouwer is het tussentijds voordrogen van laklagen met airconditioning en infraroodverwarming. De kleurlak en de transparante laklagen die Mazda achtereenvolgens aanbrengt, laat een deel van het oplosmiddel tussentijds verdwijnen om zo de kwaliteit van de laklaag te garanderen.

Voorheen gebeurde het tussentijds drogen met hete lucht van 80 graden Celsius. Om de volgende laklaag aan te kunnen brengen moest het staal van de auto eerst afkoelen tot 40 graden. Nu droogt Mazda de kleurcoating tussentijds met infraroodstralers. Die verwarmen alleen het oppervlak: het staal blijft relatief koel. Zo werkt Mazda sneller en energiezuiniger.

Voor dit proces heeft Mazda in Japan een presidentiële onderscheiding ontvangen.

Bron: Mazda | Foto: Timm Schoof, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)