24-11-2015 15:26 | Door: Fitria Jelyta

In de wekelijkse editie van DuurzaamBV Radio sprak Willem Lageweg, directeur MVO Nederland, over het belang van transparantie in het organisatiebeleid om innovatie mogelijk te maken.

Als studiogast in de laatste uitzending van DuurzaamBV Radio sprak Willem Lageweg over het belang van transparantie. Volgens de directeur van MVO Nederland zijn veel bedrijven echter geneigd om meer positief dan negatief nieuws in een jaarverslag uit te brengen.

Meest transparante jaarverslag van Nederland

Tijdens de Transparantiebenchmark, een initiatief van het ministerie van Economische Zaken (EZ) en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA), heeft AkzoNobel dit jaar de prijs gewonnen voor het meest transparante jaarverslag van Nederland. Het bedrijf sleepte de prijs in de wacht door een innovatieve vorm van verslaglegging te combineren met openheid over negatieve effecten van de bedrijfsvoering, stelt het ministerie van EZ.

“Het vraagt lef om open te zijn over dat wat nog niet goed gaat, maar juist door die openheid te betrachten, kan een bedrijf met vertrouwen in dialoog gaan met de stakeholders over de nodige verbeteringen”, zegt Minister Henk Kamp van EZ in een persbericht. “Zo krijgt MVO een vaste plek in het ondernemerschap van vandaag”.

De Transparantiebenchmark is vooral gericht op Nederlandse multinationals en grote bedrijven. In vergelijking met bedrijven in het buitenland scoren grote Nederlandse bedrijven beter op transparantie, stelt Willem Lageweg.

Duurzaamheidsambities naleven

Toch worden grote bedrijven, zoals bijvoorbeeld Volkswagen, nog geconfronteerd met vaak moreel ethische incidenten die haaks staan op het organisatiebeleid. Zo zegt de MVO Nederland-directeur dat hogere functies in een organisatie belang hebben bij de naleving van duurzaamheidsambities op de werkvloer.

Maar hoe kunnen verschillende functies bijdragen aan de naleving van duurzaamheidsambities? Volgens Willem Lageweg is het goed om te kijken naar de prikkels die in een organisatie worden gehandhaafd om duurzaamheidsambities te kunnen naleven.

Beloningssystemen koppelen met korte termijn omzet of kostenbesparing heeft volgens de MVO Nederland directeur een averechtse werking. Daarnaast kunnen hogere functies in het bedrijf een voorbeeldrol spelen om duurzaamheidsambities volledig in de praktijk te realiseren. 

Foto: MVO Nederland, Afra de Leeuw, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)