01-12-2015 12:12 | Door: Thijs ten Brinck

Het Duitse technologieconcern Siemens heeft bij de Nederlandse scheepsbouwer Concordia twee innovatieve schepen besteld om de logistiek tussen zijn fabrieken en windparken efficiënter te maken.

Met de nieuwe schepen, gemaakt door de Nederlandse Concordia Group en het Duitse Deugro, kan Siemens voortaan grote windmolenwieken en de turbinehuizen van de windmolens zonder kranen verschepen. 

Dankzij de speciale schepen en toegespitste systemen op de kade rollen de enorme windturbine-onderdelen direct het schip op. Daarmee bespaart de windturbinefabrikant tijd en energie. Nu het verschepen zonder havenkranen geschiedt, is dit onderdeel van het productieproces van Siemens volgens het bedrijf 15 tot 20 procent goedkoper.

Goedkopere offshore-windenergie

De turbinehuizen van de offshore-windmolens, nacelles, wegen tot 360 ton per stuk. Een van de twee gespecialiseerde schepen kan acht van deze nacelles vervoeren.

De windturbinebladen zijn lichter, maar met een lengte van 75 meter ook lastig handelbaar. Met het roll-on/roll-off-systeem van Deugro rijden tot twaalf windmolenwieken direct van de kade het tweede schip op.

Siemens zet deze en uiteenlopende andere innovaties en procesverbeteringen in om de kosten van windenergie op zee onder de € 0,10 per opgewekte kilowattuur te krijgen. Naast het opschalen van de vermogens van de windturbines richt het bedrijf zich daarbij ook op de transformatorstations en op kostenverlaging in productie, transport en onderhoud van de windmolens.

De schepen komen eind 2016 in de vaart. Indien nodig zijn de onderdelen nog steeds ook met een kraan te laden en te lossen.

Bron: Siemens, Deugro | Foto: Deugro