28-12-2015 13:49 | Door: Thijs ten Brinck

Grote industriemultinationals stappen voor de eigen productie over op duurzame energie, van eigen dak of scherp ingekocht bij nieuwe windparken. De mogelijkheden van 3D-printers zijn in 2015 sterk uitgebreid.

Aan de hand van de meest gelezen berichten van 2015 blikt DuurzaamBedrijfsleven terug op het belangrijkste nieuws en de opvallendste trends van het voorbije jaar. In deze editie behandelen we het industrienieuws.

1. Energieneutrale gigafabrieken

Meerdere berichten over de Amerikaanse autofabrikant Tesla zijn dit jaar opvallend goed gelezen. De elektrische autobouwer stond in de top tien bij mobiliteit en scoorde met de Powerwall-thuisaccu's hoog in de sector energie.

Het meest gelezen bericht over Tesla ging echter over de productie van het bedrijf. Ons bericht over de energieneutrale gigafabriek waar het concern zijn lithiumaccu's gaat produceren was met grote afstand het meestgelezen energiebericht en, op een artikel na, zelfs het meest gelezen stuk op de hele website. Tesla laat de enorme fabriek bouwen met een volledig plat dak, voor de schaduwvrije aanleg van zonnepanelen.

In eigen land zet bierbrouwer Heineken zonnepanelen en windturbines in om het brouwproces te vergroenen en papierfabrikant Parenco schakelt over zelfgeproduceerd biogas. Nijmegen maakt zelfs een compleet industrieterrein volledig energieneutraal.

2. Supersnel en stevig 3D-printen

3D-printtechniek is in een groeiend aantal sectoren niet meer alleen leuk voor de prototypes. Voor kleinere series en voor hoogwaardige medische producten is driedimensionaal printen onmisbaar.

De Amerikaanse start-up Carbon3D lanceerde op een TED-conferentie in maart 2015 een 3D-printer die ook de concurrentie met massaproductie aan kan. In slechts enkele minuten maakt deze printer complexe ontwerpen, zonder de kosten van een mal. Carbon3D haalde sinds de aankondiging miljoenen op en werkt inmiddels samen met autofabrikant Ford.

Miljoenen waren er ook voor de 3D-printdivisie van alluminiumfabrikant Alcoa en het titaniumverwerker Norsk Titanium. Deze concerns mikken op de massaproductie van metalen onderdelen met 3D-printers.

Naast de serieuze investeringen en massaproductie leenden 3D-printers zich ook in 2015 voor gimmicks. Berichten over 3D-printmateriaal van koffieprut en bier scoorden hoog in de kijkcijfers. 

3. Energie-inkoopbeleid met impact

Vooruitstrevende bedrijven die niet op eigen dak of terrein duurzame energie kunnen opwekken, kiezen in toenemende mate voor duurzame leveringscontracten gekoppelt aan fysieke windparken of zonnecentrales.

In 2014 was de deal tussen de Nederlandse spoorbedrijven en Eneco een grote klapper voor duurzame energieproductie in Nederland. Inmiddels is het eerste offshore windpark voor de NS in bedrijf.

In 2015 trokken vooral berichten over elektriciteitsinkoopcontracten van grote IT-concerns  als Google, Apple en HP veel bezoekers. Ook de productie-industrie, vertegenwoordigd door Siemens, Silicor, AkzoNobel en Volkswagen, maakte stappen met deals of beloftes voor duurzame energie-inkoop.

Met beloften van onder meer Philips, DSM en Nike om voor de productie over te stappen op 100 procent duurzame energie zal er ook in de komende jaren nog veel wind- en zonnestroomcapaciteit speciaal voor industriële multinationals bij komen.

Foto: Tesla, Heineken, Eneco