18-01-2016 07:29 | Door: Thijs ten Brinck

Het Franse Ecoslops heeft een proces ontwikkeld om olieresten uit de maritieme sector te verwerken tot nieuwe brandstof voor schepen. In Portugal, Ivoorkust en Roemenië bouwt de start-up installaties.

Bij het laden en lossen van ruwe olie blijven in olietankers altijd resten achter. De verschepers van de olie spoelen de tanks schoon met heet water en chemicaliën en slaan het olie-watermengsel op in bezinktanks.

De olieprut die in deze tanks komt bovendrijven heet slops. Het Franse Ecoslops heeft een proces ontwikkeld om uit deze vervuilde maar energierijke reststroom nieuwe hoogwaardige scheepsbrandstof, schoon water en bitumen voor de wegenbouw te halen.

Daarmee biedt de start-up een duurzaam en voordelig alternatief voor de verplichtte verwerking van de residuen. Tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw loosden olietankers de prut op zee. Inmiddels is verbranding van de ingezamelde slops gangbaar.

Portugal, Ivoorkust en Roemenië

In haven van Sines in Portugal heeft Ecoslops sinds 2014 een installatie in bedrijf die 98 procent van de binnengekomen slops en ander olierijk vervuild water gerecycled tot bruikbare producten.

In korte tijd heeft de start-up daarnaast contracten gesloten met partijen in Ivoorkust en Roemenië. Nieuwe installaties bieden rederijen die varen op de Zwarte Zee en de Golf van Guinee de kans om slops in te leveren voor hergebruik.

Hoeveel geld er met de twee nieuwe projecten gemoeid is, en hoeveel capaciteit de installaties krijgen, is niet duidelijk. De installatie in Portugal vergde een investering van € 14 mln en verwerkt tot 30.000 ton slops per jaar.

Bron: Ecoslops | Foto: Thangaraj Kumaravel, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)