29-01-2016 12:28 | Door: Thijs ten Brinck

Onderzoekers van de Amerikaanse Rice University hebben een coating ontwikkeld die de honderden kilometers aan elektronicakabels in een vliegtuig 50 procent lichter kan maken.

Met een flexibele en flinterdunne coating levert de Rice University een grote bijdrage aan het verduurzamen van de luchtvaart en het goedkoper maken van de ruimtevaart. 

rice

De nanocoating halveert het gewicht van de kabelboom die alle signalen in een vliegtuig of raket doorgeeft.

“Onze kabel voldoet aan militaire standaarden”, zegt Francesca Mirri, hoofdonderzoeker in het project. “We leveren de stevigheid en flexibiliteit zonder het hoge gewicht.”

Een groot lijnvliegtuig als de Airbus A380 bevat ruim 500 kilometer aan bekabeling. De kabelboom in dit type vliegtuig weegt 5 ton.

Ook in rakketten voegen de kabels een flink gewicht toe aan de massa die gelanceerd wordt.

Lichtgewicht coaxkabels

Coaxkabels, die elektriciteit transporteren of elektronische signalen doorgeven, bestaan uit een geleidende kern met daaromheen een geleidende huls.

Met name deze huls moet goed bestand zijn tegen buiging en is doorgaans gemaakt van geweven koper- of aluminiumdraden. Hierdoor is de huls het zwaarste component van de kabels.

De coating die Mirri en haar team hebben ontwikkeld is 97 procent lichter dan het metaalweefsel en met 90 micron ongeveer zo dik als een haar. Toch geeft de coating de signalen even sterk door en doorstond de huls een test met 10.000 buigingen glansrijk.

kabels

Bron: Rice, Technisch Weekblad | Foto: Roger Schultz (header), Rice University (side & footer)