16-02-2016 12:04 | Door: Thijs ten Brinck

Het Nederlandse chemieconcern AkzoNobel aast op de industriële coatingtak van de Duitse concurrent Basf. Met de eigen producten draagt Akzo bij aan de brandstofefficiëntie van KLM's nieuwste aanwinst.

Luchtvaartmaatschappij KLM nam recent zijn derde 787 Dreamliner in gebruik. Mede dankzij de coatings van AkzoNobel verbruikt dit toestel van Boeing 20 procent minder kerosine dan vliegtuigen met een vergelijkbare capaciteit.

"We zijn verheugd dat KLM ons heeft uitgekozen als leverancier voor de nieuwe vloot", zegt Conrad Keijzer, verantwoordelijk voor Performance Coatings bij AkzoNobel. "Het is een vanzelfsprekende match, we zijn beiden leiders in duurzaamheid binnen onze eigen sectoren."

Lichter en gladder

De combinatie van coatings die AkzoNobel voor de Dreamliner heeft geleverd, maakte het mogelijk om 15 procent minder lak te gebruiken. Daarmee is de laklaag een stuk lichter.

Verder blijft de lak gladder dan eerdere coatings en is hij beter bestand tegen zonlicht. Daarmee hecht er minder vuil aan de rom, wat de stroomlijn verbeterd, en de laklaag gaat langer mee.

Basf Industrial Coatings

Verder maakte AkzoNobel bekend in gesprek te zijn met het Duitse chemieconcern Basf, voor de overname van zijn coatingstak.

Overname van € 475 mln

Basf is harder geraakt door de dalende olieprijs dan zijn Nederlandse concurrent. Waar Basf € 600 mln moest afboeken schept een winstgroei bij AkzoNobel juist kansen voor overnames.

AkzoNobel heeft zijn oog laten vallen op de Industrial Coatings divisie van Basf, die net als de coatingstak van Akzo functionele coatings levert aan verschillende sectoren en industrieën.

Als de overname slaagt, betaalt AkzoNobel volgens het Financieele Dagblad waarschijnlijk € 400 mln voor het onderdeel van de Duitse concurrent.

Inmiddels is bekend gemaakt dat AkzoNobel het bedrijfsonderdeel van Basf voor € 475 mln overneemt.

Bron: AkzoNobel, FD | Foto: KLM