23-02-2016 07:50 | Door: Thijs ten Brinck

Het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) zet 50 procent van zijn 8.600 werknemers binnen de motoren- en transmissietak aan het werk met elektrische of brandstofcelmotoren.

General Motors brengt met de Chevrolet Bolt een van de eerste ‘betaalbare’ elektrische auto’s met een grote reikwijdte op de markt. Het autoconcern zegt dat inmiddels de helft van zijn duizenden ingenieurs betrokken is bij alternatieve of elektrische voortstuwingssystemen.

“De dagen dat we met een onafhankelijk ontworpen benzinemotor en versnellingsbak konden voldoen aan de wensen van de klant zijn vervlogen”, zegt Dan Nicholson, vicepresident GM Global Propulsion Systems. “De autokoper van vandaag verwacht een volledig integraal ontworpen aandrijflijn.”

Global Propulsion Systems

Om de nieuwe strategie kracht bij te zetten verandert General Motors de naam van zijn aandrijfsystemen tak van GM Powertrain naar GM Global Propulsion Systems.

Het Amerikaanse concern zet naast batterij-elektrische aandrijvingen ook in op brandstofcelsystemen voor auto’s, en op het zuiniger maken van conventionele benzinemotoren. Voor die laatste categorie werkt GM aan het kleiner maken van de motoren, aan het uitschakelbaar maken van cilinders en aan efficiënte overbrengingen met tot tien versnellingen.

De Bolt, in 2017 op de markt, gaat $ 30.000 kosten en heeft een actieradius van ruim 300 kilometer. Opel brengt dezelfde auto onder de naam Ampera-e in Europa op de markt.

Bron: GM | Foto: GM