Unilever geeft patenten voor kleine deodorantbusjes vrij

14-03-2016 07:40 | Door: Thijs ten Brinck

Levensmiddelenconcern Unilever werkte jaren aan het verkleinen van zijn deodorantspuitbussen. Nu stelt het bedrijf de technologie beschikbaar voor de concurrentie.

In 2013 lanceerde Unilever voor zijn merken Dove, Axe en Rexona een compacte spuitbus. Het heeft het bedrijf tien jaar ontwikkeltijd gekost om de compressed deodorantspuitbussen zo te ontwerpen dat de beleving voor de klant op peil bleef.

50 procent van de Britse klanten kiest de compressed-variant

Toch besloot Unilever de verpakking niet te patenteren. Het bedrijf moedigt het kopiëren van de verpakking zelfs aan met een whitepaper.

“We zijn marktleider, maar we hebben veel concurrenten”, zegt Victoria Murtazina, global marketing director deodorant bij Unilever, tegen BusinessGreen. “We realiseerden ons dat het verkeerd zou zijn het intellectuele eigendom op deze technologie te beschermen.”

Volgens Murtazina verkopen Unilever en zijn concurrenten wereldwijd 3 miljard spuitbussen per jaar. Als de hele wereld overstapt op het gebruik van de kleinere deodorantverpakking, bespaart de sector jaarlijks 20.000 ton aluminium.

Besparing in productie en transport

De kleinere deodorantverpakkingen die Unilever in 2013 heeft geïntroduceerd, bevatten een kwart minder aluminium, de helft van het drijfgas en verlagen de impact tijdens transport met gemiddeld 35 procent. Unilever claimt dat zijn innovatie tot nu toe tot 1.500 ton aluminiumgebruik heeft voorkomen.

In Groot-Brittannië zijn de helft van de verkochte Unilever-deodorants inmiddels van het compacte type. Ook zijn zijn de eerste concurrenten en supermarkthuismerken inmiddels begonnen met het toepassen van Unilever’s concept in eigen deodoranten. Murtazina: “Het gaat ons erom dat de hele industrie deze nieuwe standaard overneemt.”

 

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Bron: BusinessGreen, Unilever | Foto: Unilever

Door: Thijs ten Brinck

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt ontwikkelingen op het gebied van energie, chemie en industrie. Altijd op zoek naar cleantech-innovaties met impact.



Priority Partner voor de sector Industrie & Chemie

Duurzaam industrienieuws

Het winnen van grondstoffen, de productie van staal, plastics, cement en aluminium en de verwerking halffabricaten tot auto’s, smartphones en bouwmaterialen verbruiken wereldwijd veel energie. In dit sectoroverzicht beschrijven we de stappen die de mijnbouw, maakindustrie en andere bedrijven in de productieketen nemen op het gebied van duurzaamheid. Belangrijke trends zijn energiebesparing, hergebruik en de toepassing van biobased grondstoffen.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Industrie & Chemie