20-06-2016 14:43 | Door: Erik Verheggen

Philips ziet duurzaamheid als driver voor groei. Met een nieuwe strategie moet in 2020 70 procent van de omzet uit duurzame producten komen. Circulaire producten en diensten moeten dan goed zijn voor 15 procent.

Philips-CEO Frans van Houten en Global Head of Sustainability Henk de Bruin maakten de duurzame strategie voor de komende vijf jaar vandaag bekend tijdens een webinar voor journalisten en investeerders.

Philips geeft het plan de naam ‘Healthy people, sustainable planet’ mee. Het concern zet in op duurzame producten, een duurzame bedrijfsvoering en een duurzame supply chain.

Circulaire businessmodellen

In 2015 bedroeg de omzet uit duurzame producten € 13 mrd. Dat is 54 procent van de totale omzet van het bedrijf. In hetzelfde jaar investeerde Philips bijna € 0,5 mrd in duurzame innovatie. Om in 2020 op 70 procent uit te komen, zet Philips fors in op ecodesign, duurzaam energieverbruik en circulaire businessmodellen en diensten.

Na de afsplitsing van Philips Lighting is de Health-tak het meest in het oog springende circulaire paradepaard van Philips. In 2015 bracht het bedrijf 740 ton gerefurbishte medische scan-apparatuur terug op de markt.

Digitalisering

Digitalisering speelt een sleutelrol in de verdere ambities van Philips. “Alle industrieën worden op dit moment gedisrupteerd”, zei Van Houten. “Digitalisering verandert ook de gezondheidszorg.”

Philips zet daarom in op innovaties over het hele “gezondheidscontinuüm”: van preventie tot nieuwe behandelmethoden. Van Houten: “De technologie is er, maar de uitdaging ligt vooral in de integratie van digitale oplossingen.”

Na de COP21 klimaattop in Parijs beloofde Philips al in 2020 klimaatneuraal te opereren. Zo moet 100 procent van het stroomverbruik dan hernieuwbaar zijn. In de Verenigde Staten is dat door een groot nieuw leveringscontract aan het einde van dit jaar al gerealiseerd, zei De Bruin.

CO2-uitstoot

Ook op het gebied van logistiek brengt het concern de CO2-uitstoot omlaag. Minder luchttransport, en schonere brandstoffen voor het maritieme vervoer staan hoog op de agenda.

Philips begon al in 2004 met het verduurzamen van de eigen supply chain. Dat leidde tot een programma waarin leveranciers worden aangesproken op prestaties en compliance. Ook koopt Philips zelf zoveel mogelijk circulair in en vermijd het bedrijf bijvoorbeeld conflictmineralen.

Donderdag 30 juni is Henk de Bruin, Global Head of Sustainability van Philips, te gast in DuurzaamBV Radio.

Foto: Philips (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)