24-02-2014 18:01 | Door: Luc Hillege

Een analyse van de milieu-impact van één product kost al gauw twee maanden en € 20.000. Met de software van het Nederlandse EcoChain Technologies kan dit efficiënter. 

Risicomanagement en reputatiemanagement zijn doorgaans de belangrijkste redenen om de ketens te verduurzamen. Bij EcoChain Technologies is de drijfveer waardecreatie. Als je het goed aanpakt ontstaan er namelijk kansen om te innoveren. Met grondstoffen, bij producten of  binnen een bedrijf als geheel.

EcoChain specialiseert zich in levenscyclusanalyses (LCA’s). De startup biedt bedrijven de mogelijkheid om de volledige milieu-impact van hun activiteiten in kaart brengen. In de officiële definitie van RVO Nederland (voorheen Agentschap NL) is een levenscyclusanalyse een "gestructureerde methode om de milieu-impact van producten te meten over de gehele levensfase van een product. Van grondstof tot aan het einde van de levensfase. De uitkomst van een LCA is een 'scorelijst' met milieueffecten."

Maar het opstellen van een enkele LCA kost tijd, geld en veel expertise. Prijzen lopen uiteen van € 20.000 tot € 30.000 per product. Een analyse duurt meestal twee maanden. De methode van EcoChain gaat verder dan een  LCA van één product of grondstof. In dezelfde tijd en voor ongeveer hetzelfde bedrag analyseert EcoChain niet één, maar honderden producten.

 

Schatgraven

 

Daarvoor heeft EcoChain een baanbrekende applicatie ontwikkeld die de LCA van het gehele productportfolio simultaan berekent. Het geheim schuilt in de nieuwe en gevalideerde methodiek Activity Based Footprinting. EcoChain geeft inzicht in de efficiëntie van energie- en grondstofstromen op elk niveau, in de gehele keten. Het is schatgraven in de keten met wetenschappelijke analyses als tool.

Friso van Lanschot, marketingmanager bij EcoChain Technologies: “Waar anderen  in eerste instantie vanuit het product redeneren, is Activity Based Footprinting het omgedraaide proces.” Normaal wordt met een LCA de milieu-impact berekend van één product. Je bouwt het van de grond op: je kijkt naar elk onderdeeltje en elke grondstof die gebruikt is. Als je alles bij elkaar telt, dan heb je de milieu-impact van één product. Een optelsom van LCA's van alle producten geeft uiteindelijk inzicht in de duurzaamheidsprestatie van een bedrijf als geheel.

De Amsterdamse start-up keert dat proces om. Met een helikopterblik bekijkt EcoChain de prestatie op bedrijfsniveau: een top-down approach. Vanuit dat startpunt herverdeelt de software de data naar de diverse processen en daarna nog verder naar individuele producten. Volgens EcoChain is dit “nauwkeuriger en betrouwbaarder” dan de traditionele aanpak van onderop.

 

Besparen

 

Het resultaat: EcoChain boodt glasbedrijf Saint-Gobain, aan 4.000 LCA-analyses simultaan te draaien. “Dat kan helemaal niet,” dacht men. EcoChain deed het in 12 dagen. Die analyses boden vervolgens bijzonder waardevolle bedrijfsinformatie op.

EcoChain analyseerde voor een andere grote toeleverancier voor de bouw hun bedrijfsprocessen. Het bedrijf produceert producten uit zand. De onderneming werkt aan een interne circulaire economie: grondstoffen aan het eind van het proces worden hergebruikt aan het begin van het proces. Afgekeurde batches worden gerecycled.

Vanwege het goed geregelde proces van hergebruik was het management overtuigd van zijn eigen duurzaamheidsprestaties. Er was immers geen afval. Maar volgens de analyses van EcoChain was een van de processen niet kostenefficiënt: er werden  dure chemicaliën, waaronder pigmenten, vermalen met goedkoop zand. Boudewijn Mos, co-founder van EcoChain Technologies: “Dit kun  je aan de voorkant vermijden."

 

In welk proces kunnen wij materialen en geld besparen?

 

Het bleek uiteindelijk dat productiemedewerkers de verkwisting allang in het vizier hadden. Het management niet. Er was immers geen afval, omdat het bedrijf had geïnvesteerd in hergebruik. Daarmee verloor het optimalisaties binnen het productieproces uit het oog. “Met die overtuiging ga je niet zoeken naar verbeteringen,” zegt Mos. Met hun technologie identificeerde EcoChain een besparing van € 3 mln.

 

Impact

 

Met klanten als Saint-Gobain en andere multinationals heeft EcoChain inmiddels een forse database opgebouwd met milieugegevens. Daaruit blijkt dat 80 tot 90 procent van de milieu-impact het gevolg is van  activiteiten buiten de eigen fabrieksmuren: de impact ligt in de supply chain. Duurzaam ketenbeheer is dus een belangrijke stap om de bedrijfsvoering te verduurzamen.

EcoChain stelt met de applicatie elke onderneming, aan het begin of einde van de waardeketen, in staat om een verbinding te maken met de database. Aanpassingen die bijdragen aan verduurzaming binnen de keten worden hierin meteen gedeeld. Als een van je leveranciers overstapt op groene energie, dan is dat positieve effect direct terug te zien in je eigen voetafdruk. “Leveranciers kunnen daarop aanhaken en zo kun je gezamenlijk stappen ondernemen om te verduurzamen,” aldus Van Lanschot.

Spelenderwijs kwam EcoChain erachter dat zij veel meer dan alleen een LCA-tool had gebouwd. De start-up werd vorig jaar genomineerd voor de Groene Tulp in de Accenture Innovation Awards. Inmiddels heeft EcoChain samenwerkingscontracten afgesloten met grote adviesbureaus zoals Deloitte, KPMG en Ernst & Young. Zij gebruiken de rekentool en adviseren andere bedrijven met de implementatie hiervan.

 

Foto: Martin LaBar via Flickr