25-04-2014 07:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Bedrijven die floreren als gevolg van een duurzame bedrijfsvoering, hebben opvallend veel gemeen. Dat blijkt uit onderzoek van consultancybureau Pure Strategies, dat zich bezighoudt met duurzaamheid.

The Path to Product Sustainability is gebaseerd op kwantitatief onderzoek onder honderd internationale producenten van consumentenartikelen. Daarnaast voerde het bureau gesprekken met CEO's en duurzaamheidsmanagers van onder andere Coca-Cola, Timberland en Henkel.

Doelstellingen

'Formuleer duidelijke doelstellingen' is de meest gehanteerde best practice. Maar liefst 97 procent van de goed presterende bedrijven stelt eerst vast waaraan programma's moeten voldoen en wat ze moeten opleveren, zowel intern als extern. Zo is voor iedereen is duidelijk wat nodig is om de doelen te halen. Productverbetering begint bij Coca-Cola al met een duidelijke set prioriteiten voor de ontwikkelaars.

De focus op verduurzaming van producten gaat veel verder dan die van bedrijfsvoering. In het laatste geval beginnen de veranderingen intern, zoals besparingen op energie- en waterverbruik. Voor productverduurzaming zijn essentiële, externe veranderingen nodig in het ontwerp, de ontwikkeling en de toeleveranties.

Productbeoordeling staat eveneens hoog op de lijst. Voor 90 procent van de succesvolle bedrijven vormt dat de basis bij de besluitvorming, tegen 61 procent bij minder goed presterende bedrijven. Betrokkenheid van leveranciers, klanttevredenheidsonderzoek en duidelijke productinformatie beschouwen de CEO's als de instrumenten die het meeste opleveren.

Externe druk

Het rapport signaleert dat de invloed van NGO's, aandeelhouders en klanten om een bedrijf tot veranderingen te bewegen, kleiner is dan die van de retail. Van de ondervraagde bedrijven noemde 65 procent de eisen van de detailhandel als 'belangrijk' of 'heel belangrijk' voor investeringen of productontwikkeling. Als verkopende partij staan voor de detailhandel belangen op het spel. De klant houdt hen verantwoordelijk voor ondeugdelijke of schadelijke producten. Om die reden is de retail meer dan vroeger geïnteresseerd in een bedrijf en de producten die het maakt.

Sinds 2012 legt de Amerikaanse supermarktgigant Walmart al zijn leveranciers langs de Walmart Sustainability Index. Door het gewicht dat de winkelketen in de schaal legt, kunnen bedrijven niet anders dan aan de wensen voldoen. Anders zijn ze een grote afzetmarkt kwijt. Maar liefst 79 procent van de bedrijven gaf aan dat de aangescherpte eisen van Walmart aanleiding waren voor verandering.

Waardevol advies

Alle betrokkenen erkennen het belang van duurzaamheid door het hele productieproces. Vanaf het eerste idee tot het moment dat een product in de winkel ligt. Hoewel die aanpak veel van de organisatie binnen een bedrijf vraagt, krijgt het er ook veel voor terug: verminderde productiekosten, meer personele betrokkenheid, stijging van de productiviteit, toegenomen consumentenvertrouwen en merkentrouw, schrijft Pure Strategies. Een goede strategie strekt zich uit tot voorbij de fabrieksmuren, door een positieve impact op arbeidsomstandigheden en milieu.

Het adviesbureau verwacht dat bedrijven die nu al goed presteren, de lat nog hoger zullen leggen. De waardevolle adviezen van de CEO's en duurzaamheidsmanagers kunnen anderen helpen. Een concern dat nog met de transitie moet beginnen, kan daardoor flinke stappen vooruit zetten en op den duur meedoen op het hoogste niveau.

Bron: The Path To Product Sustainability | Foto: Pure Strategies