04-06-2014 08:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Voedingsmiddelenbedrijf Danone zet stappen om voor eind 2015 haar palmolieketen volledig transparant en duurzaam te maken. 

Het moederbedrijf achter de merken Activia en Nutricia wordt lid van non-profitorganisatie The Forest Trust. Deze ondersteunt Danone bij de inventarisatie van de hele productieketen van palmolie. Dit onderzoek is volgens Danone in 2015 gereed. Palmolieplantages zijn lang niet altijd duurzaam. Het platbranden van bossen voor het verkrijgen van vruchtbaar land zorgt voor het verdwijnen van de leefomgeving van de oorspronkelijke bevolking en inheemse diersoorten. Daarnaast zorgen de branden voor veel CO2-uitstoot en luchtvervuiling in Zuid-Oost Azië en Afrika.

 

Certificering

 

Uiteindelijk moeten alle toeleveranciers van Danone traceerbaar en gecertificeerd zijn, volgens de hoogste normen van The Forest Trust, wat onder meer inhoudt dat ze geen schade aan het milieu toebrengen en de rechten van arbeiders en de lokale bevolking respecteren. Die omschakeling zorgt ervoor dat in 2020 de hele palmolieketen volledig duurzaam is.

Danone is al hard op weg om volledig gecertificeerde palmolie van de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) te gebruiken. De verwachting is dat Danone dat doel eind 2014 al haalt. RSPO biedt volgens het bedrijf echter alleen voldoende bescherming voor oerbossen. De voedingsmiddelenfabrikant wil de lat hoger leggen door ook rekening te houden met andere belangrijke ecologische en sociale aspecten.

 

Big 10

 

Danone gebruikt 0,05 procent van de wereldwijde palmolieproductie: 31.000 ton in 2013. Het bedrijf is hiermee een relatief bescheiden speler op het gebied van palmolie. Danone maakt echter wel deel uit van de Big 10 voedingsconcerns. Recentelijk verscheen een rapport van OxfamNovib over de duurzaamheidsprestaties van deze groep. Hierin prees de organisatie het duurzaamheidsbeleid voor palmolie, met de kanttekening dat dit beleid ook uitgebreid zou moeten worden naar andere gewassen als maïs en soja.

Ook snoepfabrikant Mars en cacaoverwerker Ferrero -bekend van onder andere Nutella- lijken het pad naar duurzame palmolie gevonden te hebben. The Forest Trust laat weten dat Ferrero op koers ligt wat betreft het verwerken van volledig duurzame palmolie rond eind 2015.

Bron: Greenbiz, Danone | Foto: Marufish via Flickr