27-08-2014 08:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Kostenreductie is de belangrijkste drijfveer voor ondernemingen om een duurzame bedrijfsvoering te omarmen. Dat blijkt uit onderzoek van Grant Thornton, een internationaal netwerk van adviesbureaus.

Voor het onderzoek International Business Report 2014 ondervroeg het bureau 2500 ondernemers in 34 verschillende landen naar hun motivatie, voorbeelden van duurzaam ondernemen en de manier waarop zij daarover rapporteren.

Duurzaam ondernemen loont, concluderen de samenstellers. Het voorgestelde beleid van duurzaamheidsadviseurs en de bedrijfsdoelstellingen zitten steeds vaker op een lijn. Vooral omdat de effecten zichtbaar zijn in onder meer belastingvoordelen of een lagere energierekening.

[caption id="attachment_67937" align="aligncenter" width="580"] Belangrijkste redenen voor duurzaam ondernemen. Bron: Grant Thornton[/caption]

 

Kostenbeheersing

 

Van de respondenten noemde 67 procent kostenreductie als de voornaamste reden voor een duurzamere onderneming. De vraag vanuit de consument staat met 64 procent op de tweede plaats. In een eerder rapport uit 2011 stonden kostenbeheersing en het vergroten van de naamsbekendheid nog op een gedeelde eerste plaats. Naamsbekendheid is nu voor 59 procent belangrijk.

Van de ondervraagde bedrijven werkt 65 procent aan emissiereductie, energie-efficiëntie en afvalvermindering. Iets minder dan 40 procent veranderde producten en diensten om de milieu-impact te verkleinen. Bijna 70 procent is betrokken bij een of andere vorm van liefdadigheid, in de vorm van tijd, geld of het leveren van producten en diensten.

In 2014 publiceerde 57 procent van de ondernemingen een duurzaamheidsverslag, tegen 25 procent in 2011. Nederland en Vietnam horen met 64 procent bij de top van de landen waar bedrijven een duurzaamheidsverslag publiceren. De bedrijven reageerden daarmee op de wens van de aandeelhouders en de consument.

Bron: Grant Thornton | Foto: slopjop, via Flickr