28-08-2014 07:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Koffiefabrikant Nespresso wil in 2020 volledig CO2-neutraal opereren. Daarvoor trekt het concern, onderdeel van het Zwitserse Nestlé, € 414 mln uit.

De duurzaamheidsstrategie The Positive Cup behelst een serie maatregelen waarmee het bedrijf de komende zes jaar zijn doelstellingen wil bereiken.

Nespresso sluit de aluminiumketen zoveel mogelijk door de gebruikte cups voor Nespresso-koffie in te zamelen en te recyclen. In onder meer Nederland, België en Groot-Brittannië groeit het aantal inzamelpunten. De grondstoffen voor de fabricage van de koffiecups zijn afkomstig van gerecycled aluminium of  van duurzaam gewonnen ruwe materialen. Die zijn gecontroleerd door de Aluminium Stewardship Initiative, in samenwerking met de IUCN.

Koffieproductie

Over zes jaar zijn de belangrijkste koffiesoorten uit het assortiment, de zogeheten Grand Cru, afkomstig van gecertificeerde duurzame telers. Nu valt 80 procent onder het AAA Sustainable Quality Program dat in 2003 is opgezet in samenwerking met The Rainforest Alliance. Nestlé verkoopt ongeveer 7 procent van zijn totale koffieaanbod onder het Nespresso AAA-label.

Daarvoor steekt het concern ruim € 12 mln in de ontwikkeling van duurzame koffieplantages in Ethiopië, Kenia en Zuid-Soedan. In het opleidingsprogramma voor lokale boeren is aandacht voor watermanagement, milieu en de eerlijke behandeling van telers. Vooral de investeringen in dat laatste, door oorlog geteisterde, land zijn opvallend. De koffieproducent zegt nadrukkelijk te willen bijdragen aan vrede en de economische ontwikkeling van Zuid-Soedan.

CO2-compensatie

De koffiefabrikant compenseert verder de CO2-uitstoot in de hele keten, van toeleveranciers tot fabrieken. De eigen emissies moeten met 10 procent omlaag. De overige uitstoot compenseert Nespresso met een intensief herbebossingsprogramma. In de regio's waar AAA-koffie vandaan komt, plant het bedrijf tien miljoen bomen. Het resultaat van die inspanningen is een CO2-neutraal bedrijf.

Nespresso maakte zijn plannen bekend op de jaarlijkse vergadering van de duurzaamheidsadviesgroep. Daarin zijn onder andere de Rainforest Alliance en Fairtrade International vertegenwoordigd. Volgens CEO Jean-Marc Duvoisin is het beleid van Nespresso er altijd op gericht geweest om meer te doen dan alleen de vermindering van de milieu-impact.

Bron: BusinessGreen, Nespresso | Foto: Antonio Gil, via Flickr