03-11-2014 16:26 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Wat hebben fruit, soepen, snacks en koffie met elkaar gemeen? Ze kunnen dankzij de techniek van CO2Dry vanaf nu allemaal op een duurzame manier gedroogd worden. Met deze techniek wordt de levensduur van de producten aanzienlijk verlengd, en niet ten koste van smaak en voedingswaarden.

 

Vriesdrogen: van product tot poeder

 

De conventionele techniek van vriesdrogen is jaren geleden ontstaan met als doel voedsel te conserveren. Inmiddels is het niet meer echt een innovatie te noemen. Zo eten astronauten gevriesdroogde bacon en gaat de gemiddelde survival held niet op pad zonder een pakje gevriesdroogde lasagne. Ook al is oploskoffie voor sommige mensen nog steeds onder geen enkele voorwaarde acceptabel, gevriesdroogd voedsel heeft zeker haar plaats in de supermarkten verworven.

Vriesdrogen maakt gebruik van een natuurkundig verschijnsel dat sublimage heet; water in het product wordt ijs en gaat vervolgens over naar gas door de lage luchtdruk en temperatuur. Wat overblijft na deze extractie van het water is het product in poeder- of gedroogde vorm. Vriesdrogen behoudt meer productkwaliteit dan bijvoorbeeld luchtdrogen (denk aan beef jerky), maar heeft als nadeel het hoge energieverbruik tijdens het proces.

 

Minder energie én meer smaak

 

Maar CO2Dry werkt anders. Deze innovatie brengt een nieuwe droogtechniek op de markt die vele malen zuiniger is en de smaak van het product beter behoudt.

In vergelijking met vriesdrogen heeft CO2Dry 60 procent minder energie nodig om water uit een product te onttrekken. Deze besparing komt vooral voort uit de milde droog-temperatuur van ongeveer 40 graden Celsius en doordat CO2 in het proces efficiënt te recyclen is. Daar komt nog eens bij dat de CO2 die wordt gebruikt in feite al een afvalproduct is. Hoe zit dat? Jan Buisman (CO2Dry) legt uit er nog steeds grote hoeveelheden CO2 worden geproduceerd in de bierindustrie. Door het vergistingsproces ontstaat CO2, dat kan worden afgevangen in flessen en tanks. CO2Dry gebruikt deze tweedehands bierbubbels zeer efficiënt: water wordt van CO2 gescheiden, waardoor er weer droge CO2 gebruikt kan worden om water uit het product te halen. Via deze cyclus is de CO2 bijna volledig recyclebaar.

En zo heeft dat gedroogde framboosje of perzikje een veel lagere carbon footprint. Mooi dat het een duurzamere techniek is, maar de kieskeurige consument van tegenwoordig moet het wel lekker vinden. Nog meer goed nieuws van CO2Dry: juist door die mildere temperatuur tijdens het drogen worden de smaakstoffen, kleur pigmenten en structuur van het product beter behouden. Ineens klinkt die oploskoffie zo gek nog niet.

 

Conserve food, conserve the planet

 

Laten we niet vergeten uit welke gedachte de techniek voor het (vries)drogen van producten ontstaan is: het conserveren van voedsel. Maar liefst een derde van de voedselproductie wordt verspild. Als we met een duurzame techniek als CO2Dry de houdbaarheid van ons voedsel aanzienlijk kunnen verlengen, zonder daarbij concessies te hoeven doen op kwaliteit, biedt dat mogelijkheden om de productie en distributie van voedsel totaal anders in te richten. Producten blijven langer goed, waardoor er op een andere manier naar logistiek en verspilling gekeken kan worden.

De ambitie van CO2Dry is het opschudden van de voedingsmiddelen industrie met deze techniek. Betere gedroogde producten tegen lagere energiekosten. Met dit gepatenteerde proces in handen, en daarbij goede resultaten voor verschillende productcategorieën, is CO2Dry niet alleen van plan huidige technieken te vervangen maar ook de toepassingen verder uit te breiden. Dus als we straks bij ons biertje CO2Dry-behandelde worteltjes snacken, zijn we op (bijna) alle fronten superverantwoord bezig.

Dit artikel is de vierde in een serie over de finalisten van de Accenture Innovation Awards 2014. Op 14 november is de finale en zal de winnaar bekend worden gemaakt. CO2Dry is in de race voor de Groene Tulp: de Award voor de meest duurzame innovatie. Naast de Groene Tulp maakt CO2Dry ook kans op een publieksprijs, stemmen kan via social media. Wil je meer informatie of stemmen op deze innovatie? Ga dan naar de website van de Accenture Innovation Awards.