11-11-2014 12:01 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Meer bedrijven dan ooit willen ontbossing uit de keten bannen. Zij zien daarin kansen, maar alleen de koplopers hebben een strategie.

Dat blijkt uit een rapport van het Carbon Disclosure Project (CDP), een internationale NGO, die met bedrijven en stakeholders werkt aan transparantie over CO2-uitstoot. Ontbossing wordt aangejaagd door veeteelt en de vraag naar landbouwproducten als palmolie, hout en soja.

Deze producten spelen een rol in de toeleveringsketens van bedrijven in diverse sectoren, variërend van voedsel tot brandstof. De resulterende ontbossing veroorzaakt volgens het CDP 10 tot 15 procent van de totale uitstoot van broeikasgassen in de wereld. Dat is vergelijkbaar met de emissies van de gehele transportsector. De afgelopen tien jaar is ieder jaar 13 miljoen hectare bos verloren gegaan door ontbossing.

 

Beloften

 

Het CDP neemt de rapportages van 152 bedrijven onder de loep, waaronder Asia Pulp & Paper, Cargill, Ahold en Unilever. Samen zijn de onderzochte bedrijven goed voor een waarde van $ 3.000 mrd. Zij hebben zich veelal voorgenomen ontbossing uit hun keten te weren om zich in te dekken tegen klimaatrisico’s.

Belangrijk was daarin volgens het CDP de belofte van palmoliegigant Wilmar International. Ook andere bedrijven uit de palmoliesector hebben een moratorium ingesteld op ontbossing ten behoeve van oliepalmplantages. Sime Darby, Asian Agri, de IOI Corporation, Kuala Lumpur Kepong Berhad en Musim Mas hebben toegezegd een jaar lang geen nieuw regenwoud te kappen.

Bedrijven hebben volgens de opstellers van het rapport echter moeite om hun beloften om te zetten in acties. Slechts 35 procent van de concerns die vooral aan het einde van de keten opereren, zien ontbossing door sojaproductie als een risico. Bij de producenten is dat 83 procent.

 

Concurrentievoordeel

 

Anderzijds ziet 90 procent van de bedrijven kansen in de aanpak van ontbossing. Zo rapporteert British Airways dat minimaliseren van ontbossing goed valt bij milieubewuste consumenten. Dat leidt tot een concurrentievoordeel voor de vliegmaatschappij. Ook investeerders hebben meer aandacht voor het thema. Het CDP meldt dat het aantal aanvragen van grote institutionele beleggers dit jaar met 30 procent is toegenomen.

Bron: CDP | foto: Ben Britten, via Flickr