20-11-2014 14:01 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Nestlé bespaart geld en reduceert de CO2-uitstoot met een bio-energiecentrale voor de snoepfabriek bij de Britse stad Fawdon. De vergister draagt voor 8 procent bij aan het totale elektriciteitsverbruik.

De centrale is eind 2013 op verzoek van Nestlé ontworpen en gebouwd door Clearfleau, een Brits bedrijf dat is gespecialiseerd in het omzetten van vloeibare en vaste reststoffen in hernieuwbare elektriciteit. Nestlé hoopte met de bouw van de centrale de impact op het milieu te verminderen en de duurzame doelstellingen een stap dichterbij te brengen.

Een jaar na ingebruikname zet de centrale dagelijks 200.000 liter aan restmateriaal om in groene stroom door middel van anaerobe dissimilatie. Dat wil zeggen dat het afval wordt afgebroken zonder de aanwezigheid van zuurstof. De generator die met het geproduceerde biogas wordt aangedreven, voorziet de fabriek in 8 procent van de elektriciteitsbehoefte. Het resultaat is een besparing van £ 100,000 op Nestlé’s jaarlijkse elektriciteitsrekening.

 

Besparingen

 

Het gebruik van de centrale betekent ook een vermindering van de CO2-uitstoot. Bij anaerobe afbraak van materialen komt veel minder CO2 vrij door de afwezigheid van zuurstof in het proces. Clearfleau schat dat er bij aerobe verwerking zeven keer zoveel CO2 vrijkomt.

Ook elimineert Nestlé de kosten die normaliter verbonden zijn aan de verwerking van restmaterialen. Tot de biovergister in gebruik werd genomen, loosde de fabriek het afvalwater op het riool. De vaste stoffen gingen als veevoer naar lokale varkensfokkerijen.

 

Inkomsten

 

Naast de besparingen haalt Nestlé directe inkomsten uit de centrale. De biovergister levert het concern jaarlijks zo’n £ 250,000 op via het zogeheten Feed in Tariff van de Britse overheid. Dit initiatief stimuleert de opwekking van hernieuwbare elektriciteit met een vergoeding voor elk zelf geproduceerde kilowattuur.

Naar verwachting heeft Nestlé de kosten van de bouw van de bio-energiecentrale in 4 tot 5 jaar volledig terugverdiend.

Bron: Clearfleau | Foto: Nestlé, via Flickr