06-08-2012 12:13 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Grote bedrijven hebben moeite met het waarmaken van hun duurzame doelstellingen. Multinationals Unilever, Nike en Puma behoren tot de 10 procent die het wel lukt.

Adviesbureau Deloitte onderzocht hoeveel bedrijven erin slagen om een duurzame bedrijfsstrategie te ontwikkelen en te onderhouden. Natura, Ricoh en Nestlé behoren als enige ook tot deze 10 procent van bedrijven die grote stappen maken om milieuvriendelijk te worden.

Plan en uitvoering

Voor het onderzoek nam Deloitte 65 organisaties onder de loep, die gepoogd hebben rekening te houden met de klimaatverandering en milieubedreigingen.

Alleen de zes multinationals Puma, Nike, Nestlé, Natura, Unilever en Ricoh, behoren tot het hoogste ‘ecosysteem’-niveau. Dit betekent dat ze verder zijn gegaan dan alleen het opstellen van een duurzaamheids-beleid.

Vergeleken met de andere organisaties hebben ze de strategische visie daadwerkelijk geïmplementeerd en daarnaast stappen ondernomen om ook hun leveranciers en stakeholders in de duurzame plannen te betrekken.

Deloitte zelf-kritisch

De meeste bedrijven uit het onderzoek, zo’n 70 procent, zijn niet verder gekomen dan een plan op te stellen voor hun duurzame doelstellingen. Onder andere Philips en Deloitte zelf behoren tot deze groep.
Deloitte zelf is niet verder gekomen dan het opstellen van een plan.
Uit de enquête bleek dat de meeste bedrijven het doel hebben om ‘minder slecht’ te laten lijken, in plaats van een positieve invloed op het milieu te hebben. Daarnaast waarschuwde Deloitte dat er gebrek is aan consistente definities en beschrijvingen die bedrijven kunnen gebruiken om hun streven naar duurzaamheid goed te kunnen verwoorden.

Foto: Mark Stevens