16-02-2015 14:45 | Door: Willemien Groot

Unilever, Danone en Nestlé staan in de top zes van bedrijven die zich het meeste inzetten tegen ontbossing. Dat blijkt uit de Forest 500 van het Global Canopy Programme.

De duurzame lijst van de Britse denktank Global Canopy Programme rangschikt bedrijven, overheden, investeerders en organisaties die die zich inzetten tegen ontbossing.

De ranglijst telt 250 bedrijven met een gezamenlijke omzet van $ 4.5 biljoen per jaar. De lijst telt verder 50 landen en regio's, 150 financiële instellingen en 50 andere invloedrijke partijen. De Forest 500 omvat bijna de volledige keten voor palmolie, soja, vlees, leer, hout, pulp en papier.

Bij de beoordeling van bedrijven kijkt het Global Canopy Programme naar onder meer bedrijfsvoering, verslaglegging, transparantie en intern beleid. Slechts zeven daarvan halen de maximale score voor duurzaam bosgebruik. Bedrijven uit Azië en het Midden-Oosten scoorden het slechtst.

De koplopers zijn zes bedrijven en de financiële instelling HSBC. Opvallend is dat de bedrijven aan de top grootverbruikers zijn van onder meer palmolie en hout. Vijf daarvan, met uitzondering van schoonmaakmiddelenfabrikant Reckitt, behoren tot de ondertekenaars van de New York Declaration on Forests. De overeenkomst voorziet in een volledige stop op ontbossing door landbouw in 2020 en een totaalverbod in 2030. In de top 6 staan Danone (Frankrijk), producent van verzorgingsproducten Kao uit Japan, Nestlé, Procter & Gamble, Reckitt en Unilever.

 

1. Danone

 

Danone produceert en verwerkt diervoeders, houtpulp en palmolie voor zijn producten. Toch krijgt het bedrijf veel punten voor de hoge eisen die het concern stelt aan de toeleveranciers en de transparante bedrijfsvoering.

 

2. Nestlé

 

Voedingsmiddelenproducent Nestlé gebruikte in de periode 2012-2013 zo’n 400.000 ton palmolie en afgeleide producten. De Forest 500 beloont het in 2010 ingezette duurzaamheidsprogramma van het Zwitserse bedrijf met een hoge waardering voor transparantie, verslaglegging en het algemene bedrijfsbeleid tegen ontbossing.

 

3. Unilever

 

Unilever gebruikte meer dan 1,5 miljoen ton palmolie in de periode 2012-2013. Daarvan was 1,2 miljoen ton gecertificeerd via de Roundtable on Sustainable Palmoil (RSPO). Het Brits-Nederlandse concern is wereldwijd een van de grootste afnemers van palmolie. Het bedrijf maakt in november bekend dat alle palmolie in 2014 van gecertificeerde, traceerbare herkomst was.

Volgens het Global Canopy Programma zijn ontbossing en landbouw in bosrijke gebieden verantwoordelijk voor zo'n 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot.  De spelers in de Forest 500 hebben volgens het GCP de mogelijkheden en de middelen om ontbossing te voorkomen.

Bron: Global Canopy Programme, EcoBusiness | Foto: Marufish, via Flickr (Creative Commons) (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven.nl)