27-03-2015 07:44 | Door: Thijs ten Brinck

Onderzoekers van de Arizona State University hebben een tweelaags-systeem ontwikkeld om de vleugels van vliegtuigen beter ijsvrij te houden. De huid van een gifkikker dient daarbij als voorbeeld.

De Amerikaanse onderzoeker Konrad Rykaczewsk combineert een waterafstotende coating met een antivriesmiddel. De coating dient hier als eerste bescherming tegen aanvriezend water. De waterafstotende coating is poreus en laat indien nodig het antivriesmiddel door.

blauwe gifkikker

Een gifkikker, die Rykaczewsk zag tijdens een vakantie in Panama, gaf inspiratie voor het concept. De huid van de kikker is normaal gesproken niet giftig, de kikker stoot door zijn poreuze huid alleen gif uit als hij zich bedreigd voelt.

Antivriesmiddelen 

De dubbele bescherming houdt vleugels en andere vliegtuigonderdelen tot wel zestig keer langer ijsvrij dan een waterafstotende coating alleen.

Tegelijkertijd bespaart het concept veel chemicaliën ten opzichte van het ijsvrij maken van een vliegtuig met alleen antivriesmiddelen. Het is daarmee goedkoper én milieuvriendelijker dan conventionele manieren om het ijs te verwijderen en weg te houden van vliegtuigen.

Veiligheid en efficiëntie

Aanvriezen van water en sneeuw in de luchtvaart vergroot de weerstand van de vliegtuigen. Het oppervlak van de vleugels wordt ruwer en de lift die een vliegtuig genereert gaat omlaag. Kleinere vliegtuigen zijn met een laag ijs bovendien direct een flink stuk zwaarder. Zonder ijsaangroei vliegen de vliegtuigen brandstofzuiniger.

Buiten de impact op de energie-efficiëntie, is ijsaangroei in de luchtvaart ook gevaarlijk. Kritieke onderdelen voor de besturing kunnen vastvriezen en losschietende ijsplaten kunnen bijvoorbeeld de motoren beschadigen.

Bron: Phys.org | Foto: Thilo Hilberer & Chris Williamson, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)