04-09-2012 11:13 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Cleantech is veranderd van een goed te marketen idee naar een winstgevende bedrijfstak. Duurzame bedrijven zien hun winstgroei in 2013 rooskleurig in.

Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Grant Thornton onder 3.000 bedrijven over de wereld. Het onderzoek laat zien dat cleantech-bedrijven hun toekomst een stuk rooskleuriger zien dan gemiddeld.

Het rapport toont dat  68 procent van de managers van de ondervraagde cleantech-bedrijven denkt dat ze hun omzet komend jaar zullen zien stijgen.  Gemiddeld is dat 52 procent.

Cijfers over de winstgevendheid laten dezelfde trend zien: 62 procent van de cleantech-bedrijven verwachten komend jaar meer winst, terwijl gemiddeld maar 38 procent dat verwacht.

Optimisme

Het optimisme van het rapport wijst op goede economische tijden voor de cleantech-industrie. Grant Thornton observeert dat in economisch instabiele tijden overheidssubsidies stabiliteit geven. Hier maakt de cleantech-industrie dankbaar gebruik van.

Daarnaast wijst het adviesbureau erop dat bedrijven duurzaamheid steeds minder zien als een manier om het imago te verbeteren en steeds meer als winstgevend. ‘De reden dat er vraag is naar cleantech komt niet doordat overheden hen vertellen dat het moet,” zei Randy Free, lid van de Cleantech Group, een internationale organisatie die duurzaamheid versnelt. “Het komt doordat ze hebben uitgevonden dat het eigenlijk klopt en dat het een manier is om een paar extra punten te scoren op de totale winst.’'

Bron:  Businessgreen

Foto:  Branko Collin