17-04-2015 10:29 | Door: Erik Verheggen

In tien jaar tijd de helft minder CO2-uitstoot, terwijl de productie toeneemt. Cosmeticaconcern L’Oreal plukt de vruchten van zijn duurzaamheidsprogramma.

Dat meldt het Franse bedrijf in een voortgangsrapport van zijn programma ‘Sharing Beauty with All’. Binnen dit duurzaamheidsprogramma spant L’Oreal zich in om de milieudruk van zijn producten verminderen, minder CO2 uit te stoten en stakeholders meer te betrekken bij het duurzaamheidsbeleid.

Sinds 2005 heeft L’Oreal de CO2-uitstoot als gevolg van de productie en distributie terug weten te brengen van 238,6 kiloton naar 118,9 kiloton.

Energieverbruik

Het concern heeft daarvoor in de eerste plaats zijn energieverbruik omlaag gebracht. Voor nieuwe gebouwen en faciliteiten voldoet L’Oreal aan de standaarden Leed en Breeam. Maar het bedrijf heeft ook oudere locaties verduurzaamd met LED-verlichting, isolatie en slimme energievoorziening. L’Oreal heeft sinds 2005 zijn energieverbruik met 30 procent verminderd.

Daar komt bij dat de cosmeticagigant het aandeel hernieuwbare energie heeft vergroot met een aantal grote projecten. In een Belgische fabriek is een biomassacentrale met warmtekrachtkoppeling geïnstalleerd. In Duitsland en Italië zijn warmtenetten aangelegd en in China, de Verenigde Staten en Spanje is L’Oreal voor een deel overgestapt op zonnestroom. Dit soort maatregelen hebben ook het eerste CO2-neutrale distributiecentrum mogelijk gemaakt in Australië.

Slim transport

Volgende stap is verduurzaming van het transport. Tussen 2011 en 2020 wil L’Oreal de CO2-uitstoot per kilometer met 20 procent omlaag brengen. Het bedrijf wedt daarvoor op twee paarden. Behalve voertuigen met een lage emissie, werkt L’Oreal ook aan slimme transportplanning.

Bron: L'Oreal | foto: Josué Goge, creative commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven)