30-05-2015 09:19 | Door: Erik Verheggen

Fabrikanten gebruiken lasers om metaal te snijden en te lassen. Met innovatieve lasertechniek is het mogelijk superlichte, holle structuren te maken die net zo sterk zijn als massief metaal.

De ontwikkeling van lichtgewicht materialen gaat razendsnel. Aluminium carrosseriedelen voor auto’s worden gemeengoed en moderne vliegtuigrompen bestaan voor een groot deel uit koolstofcomposiet. Lichtere auto’s verbruiken minder brandstof. De productie vergt bovendien minder grondstoffen. Slimme lichtgewicht constructies zijn daardoor goedkoper en duurzamer. 

stoel lichtgewicht

Volgens het Duitse Fraunhoferinstituut zijn de mogelijkheden voor lichtgewicht constructie nog lang niet uitgeput. Samen met partners uit de Duitse industrie heeft het instituut de afgelopen jaren technologieën ontwikkeld om te 3D-printen met lasers. Metaalpoeder smelt wanneer het beschoten wordt met een laser. Na uitharding ontstaat een laagje van een paar micrometer dik. Zo kan een object laagje voor laagje worden opgebouwd met grote precisie.

Raceauto

Het Fraunhofer instituut heeft met de methode een wielophanging voor een raceauto geproduceerd met een holle structuur. Het onderdeel is veel lichter dan een conventionele ophanging, die gefreesd of gegoten wordt. Het instituut presenteerde de ophanging vorige week tijdens de beurs Laser World of Photonics in München.

Volgens het onderzoeksinstituut zijn lasers daarnaast erg geschikt om combinaties te maken van verschillende lichtgewicht materialen. Met lasers kan het oppervlak van bijvoorbeeld aluminium en vezelversterkte plastics zo worden bewerkt dat ze een sterke verbinding vormen. De lasers branden gaatjes van ongeveer 100 micrometer doorsnede in het metaal, waarna het plastic er als het ware in vloeit. Het Fraunhoferinstituut heeft zo samen met autofabrikanten een lichtgewicht chauffeursstoel gemaakt die 20 kilo lichter is dan een normale stoel.

Bron: Fraunhofer Instituut | foto's: Fraunhofer Instituut, Jim Stanton, creative commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven)