28-07-2015 09:54 | Door: Erik Verheggen

Een groep van corporate reuzen in de Verenigde Staten heeft $ 140 mrd opzij gezet voor CO2-reductie. Onder meer Google, Apple, Gereral Motors en Goldman Sachs lopen daarmee vooruit op de klimaattop in Parijs.

De bedrijven zeggen volgens de website BusinessGreen toe om, bovenop die investeringen, ten minste 1.600 megawatt aan hernieuwbare energie te installeren. Ook brengen ze hun waterverbruik omlaag met 15 procent, en snijden ze bedrijven die zich bezig houden met ontbossing uit hun keten van toeleveranciers.

De betrokken bedrijven zijn Alcoa, Apple, Bank of America, Berkshire Hathaway Energy, Cargill, Coca-Cola, General Motors, Goldman Sachs, Google, Microsoft, PepsiCo, UPS, en Walmart.

Parijs

De Amerikaanse private sector probeert met de beloftes een goede uitkomst van de klimaattop in Parijs af te dwingen. Ook dragen ze zo bij aan de doelstelling van de Verenigde Staten om in 2025 de CO2-uitstoot met 25 tot 28 procent omlaag te brengen ten opzichte van 2005.

Tegelijk met het bedrijfsleven presenteert ook de democratische presidentskandidaat Hillary Clinton haar nieuwe klimaatstrategie. Ze belooft een half miljard zonnepanelen te installeren zodra ze het Witte Huis verovert. In 2027 zou dan de helft van het Amerikaanse energieverbruik uit hernieuwbare bronnen moeten komen.

CEO's

In april tekenden de CEO's van 43 grote multinationals al samen een open brief aan de onderhandelaars in Parijs. De ondertekenaars zeggen dat de 43 bedrijven vrijwillig actie ondernemen om de klimaatimpact te reduceren. CO2-beprijzing, moet er volgens de CEO’s voor zorgen dat ook de rest van de wereld stappen maakt in energie-efficiëntie.

Bron: BusinessGreen, Treehugger | Foto: Joe Shlabotnik, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)