21-09-2015 12:15 | Door: Thijs ten Brinck

Het Britse chemie- en farmacieconcern GlaxoSmithKline heeft een kentensamenwerkingscampagne opgezet om zijn klimaatimpact in 2020 met 25 procent te verlagen.

GlaxoSmithKline (GSK) spendeert jaarlijks £ 2 mrd (€ 2,8 mrd) aan inkoop van chemicaliën en andere grondstoffen. De Britse farmaciegigant heeft besloten die koopmacht in te zetten om zijn activiteiten en die van ketenpartners te verduurzamen.

“We kwamen erachter dat 65 procent van onze leveranciers geen energiebesparingsprogramma had”, zegt Matt Wilson, hoofd van GSK’s duurzaamheidscentrum. Samen met duurzaamheidsplatform 2degrees heeft GSK daarom een campagne opgezet om vijfhonderd leveranciers te helpen energie te besparen in hun productie.

Energieaudits en duurzaamheidsaward

Uit een analyse van de Britse farmaciegigant bleek dat 40 procent van de CO2-uitstoot van zijn activiteiten vrijkomt bij leveranciers. Wilson: “Ook bleek dat er geen enkele leverancier verantwoordelijk was voor meer dan 1 procent van de totale uitstoot. De organisatorische uitdaging is dus groot.”

GSK gaat de uitdaging aan door best practices te delen en workshops en energiescans bij zijn leveranciers te organiseren. Uit de energieaudits komen bij de meeste leveranciers kansen naar voren om de energiekosten met 20 tot 30 procent te verlagen.

GSK licht daarnaast de beste prestaties bij zijn leveranciers uit voor het grote publiek. De leverancier die zich gedurende een jaar het meest heeft ingezet voor meer duurzaamheid ontvangt een award van het concern.

Bron: JustMeans, Edie | Foto: Maxwell Hamilton, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)