22-09-2015 16:16 | Door: Thijs ten Brinck

De Britse bedrijven Oxis Energy en Hyperdrive Innovation ontwikkelen een accutechnologie die blijft werken bij extreme kou. Een elektrische auto komt daarmee in de winter net zo ver als in de zomer.

Oxis Energy en Hyperdrive Innovation werken samen aan een oplaadbare lithiumzwavelbatterij die meetsystemen van het Britse onderzoekscentrum op Antarctica van energie moet voorzien. De bedrijven verwachten bij succes spin-offs naar andere, minder extreme, gebruikssituaties.

“Het is heel moeilijk om accu’s te maken voor gebruik in extreme temperaturen, of het nou heel koud of heel warm is”, zegt Huw Hampson-Jones, CEO van Oxis Energy. “Dit programma zal zijn weerslag hebben op de kansen van elektrische auto’s in Noord-Amerika en het noorden van Europa.”

Hoge energiedichtheid

De door Oxis ontwikkelde accu heeft een energiedichtheid van 300 wattuur per kilo en werkt al bij temperaturen van 80 graden Celsius. Samen met Hyperdrive gaat Oxis de chemie van de batterijen geschikt maken voor gebruik bij 80 graden onder nul.

“Dankzij de hoge energiedichtheid zijn lithiumzwavelaccu’s eenvoudig te vervoeren. In het antarctische gebied, waar alles per vliegtuig naar toe gaat, is dat extra belangrijk”, zegt Stephen Irish, directeur van Hyperdrive

Bron: Oxis | Foto: 23am.com, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)