29-09-2015 07:10 | Door: Thijs ten Brinck

De carrosserie van de zonneauto Punch One van de Katholieke Universiteit Leuven bestaat voor bijna een vijfde uit biomaterialen. Cashewnotenafval houdt de koolstofvezels bij elkaar.

Het Belgische chemieconcern Solvay, de Britse composietenmaker SHD en het bedrijf Cardolite hebben de KU Leuven geholpen met de bouw van de zonnewagen Punch One. Grote delen van de auto bestaan uit een biobased koolstofcomposiet.

cashew

De KU Leuven neemt het in de Australische Solar Challenge op tegen teams van de Universiteit Twente en de technische universiteiten van Eindhoven en Delft.

In totaal gaan bijna 50 zonneauto’s op 18 oktober van start in het Australische Darwin. Bijna 3.000 kilometer verderop in Adelaide ligt de finish.

Cashewvruchten

De kunsthars, die de koolstofvezels in de carrosserie van de Vlaamse zonnewagen tot een robuust geheel verbindt, bestaat uit een 100 procent biobased epoxide van Solvay en een fenolhars van Cardolite die voor 95 procent uit restproducten van de cashewnotenindustrie bestaat.

Cashewnoten zijn zaden van een veel grotere vrucht. Uit de vloeistoffen in deze vrucht maakt Cardolite verschillende chemicaliën, die weer als grondstof dienen voor lijmstoffen en coatings.

Dankzij de hernieuwbare kunsthars rijdt het Solar Team Leuven in Australië met plaatwerk dat voor 18 procent uit biomaterialen bestaat.

Bron: KU Leuven | Foto1: Rob Stevens, via KU Leuven | Foto2: Abhishek Jacob, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)