12-10-2015 18:48 | Door: Thijs ten Brinck

De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing onderzoekt de toepassingsmogelijkheden van een superlicht materiaal. Ondanks dat het bestaat uit metaal, is het materiaal 100 keer lichter dan piepschuim.

Het superlichte, impactabsorberende materiaal is mogelijk te gebruiken in de romp van een vliegtuig. Binnen een composiet zou het honderden kilo’s per vliegtuig besparen en zo de brandstofefficiëntie van vliegtuigen verbeteren.

Nikkel lichter dan piepschuim

Het materiaal, microlattice, bestaat uit dunwandige buisjes van het metaal nikkel. Deze buisjes zijn verwerkt tot een regelmatige structuur.

Dankzij deze structuur is het materiaal zo licht dat het boven op een uitgebloeide paardenbloem kan balanceren. Tegelijkertijd is het sterk en buigzaam genoeg om de val van een rauw ei te breken dat van een 25 verdiepingen hoog gebouw valt.

Het materiaal komt voort uit onderzoek aan de Amerikaanse universiteit Caltech en HRL Laboratories. In een recente video bespreekt Boeing de eigenschappen en toepassingsmogelijkheden van microlattice.

Bron: RT, Vice | Foto: Dan Little, via HRL Laboratories, LLC