19-10-2015 13:56 | Door: Thijs ten Brinck

Chemieconcern AkzoNobel presenteert software die nauwkeurig in kaart brengt hoeveel brandstof een gladde coating bespaart op een bepaald type schip.

Schelpen en algen die zich hechten aan de romp van transportschepen en ferry’s remmen de boten af. Die compenseren dat door de motor harder te laten draaien. Coatings voorkomen roest en helpen de scheepsromp glad te houden.

“Scheepscoatings spelen een grote rol in de winstgevendheid van een schip”, zegt Micheal Hindmarsch, Marine Business Developer bij AkzoNobel-dochter International Paint. “Een duidelijk beeld van de terugverdientijd van een investering is essentieel om de juiste coating te kiezen.”

Hindmarsch is projectleider van de Intertrac Vision-software, waarmee AkzoNobel klanten helpt de juiste coating bij een type schip en te kiezen. Analyse van de schepen van 30 rederijen heeft een ‘big data tool’ opgeleverd die de kosten en baten van een coating in beeld brengt, nog voor deze is toegepast.

AkzoNobel heeft de software gemaakt in samenwerking met het Nederlandse maritieme kennisinstituut Marin en twee Britse universiteiten.

Prijswinnende scheepscoating

De niet giftige coating Intersleek, geproduceerd door AkzoNobel, voorkomt dat zeeleven zich vastklampt aan de scheepsromp en helpt rederijen zo brandstof te besparen.

Een Spaanse veerbootmaatschappij wist 12 procent brandstof te besparen dankzij de behandeling met Intersleek. Daarmee kwam de maatschappij in aanmerking voor CO2-rechten.

AkzoNobel heeft voor de ontwikkeling van de coating de ICIS Innovation Award 2015 ontvangen. Akzo won de prijs voor de beste productinnovatie en is tevens uitgeroepen tot algemene winnaar van awards.

ICIS is naar eigen zeggen ’s werelds grootste marktanalist voor de (petro)chemische sector.

Bron: AkzoNobel | Foto: Roel Hemkes, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)