03-11-2015 12:08 | Door: Fitria Jelyta

De gemeente Rotterdam heeft op een fietspad in het Kralingse Bos een lichtgevende belijning aangebracht. Dit moet onder meer het veiligheidsgevoel van fietsers bevorderen en een energie besparing opleveren.

Met de glow-in-the-dark belijning op het fietspad van het Langepad in het Kralingse Bos wil de Rotterdamse gemeente energie besparen. Verder wil de gemeente beschermde dieren in het bos, zoals vleermuizen, niet storen door het aanleggen van verlichting.

De gemeente Rotterdam zegt open te staan voor nieuwe innovaties en wil de mogelijkheden voor de toepassing van de lichtgevende belijning testen.

De FloWithDGlow belijning van VolkerWessels dochteronderneming Smits Neuchâtel en Haags onderzoeksbureau Senlima wordt op het fietspad van 140 meter getest. “We testen niet alleen de nieuwe technologie, maar ook of de lichtgevende belijning effect heeft op het veiligheidsgevoel van de fietsers’, zegt Joost Eerdmans, wethouder Veiligheid en Buitenruimte.

Dynamische verlichting

De belijning neemt overdag zonlicht op en straalt het licht in het donker weer uit. De lichtgevende markering is gemaakt van hybride composiet, wat volgens de Rotterdamse gemeente een langere levensduur heeft dan de huidige belijning. Daarnaast is het materiaal bestand tegen pekel.

De gemeente Rotterdam heeft eerder dynamische verlichting op een zes kilometer lange fietspad aangelegd. Het meebewegende licht werkt als een serie tuinlampen die aanspringen als er iemand in de buurt is. Zo verwacht de gemeente het energieverbruik van de straatverlichting met 80 procent te verminderen.

In Friesland is de fietsverbinding tussen Sneek en Woudsend gemaakt van hergebruikt beton en voorzien van een lichtgevende coating. De Seramic Lightcoating van verffabriek Anker Stuy is volgens de fabrikant 100 procent energieneutraal. 

Bron: Gemeente Rotterdam | Foto: Gemeente Rotterdam (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)