05-11-2015 07:26 | Door: Fitria Jelyta

Een graafmachine met dieselelektrische aandrijving verbruikt 40 procent minder brandstof door bewegingsenergie op te slaan in condensatoren.

Dat meldt AT aandrijftechniek. Het Duitse bedrijf BINE Informationsdienst heeft de hybride overslaggraafmachine gepresenteerd in de nieuwe BINE-project info Hybrid-Baumaschinen. De hybride graafmachine zet remenergie en bewegingsenergie om in elektrische energie en slaat deze op in een supercondensator. De machine gebruikt volgens BINE 40 procent minder brandstof dan conventionele graafmachines.

De machine maakt draaibewegingen vanuit de cabine met behulp van een elektromotor. Tijdens het afremmen van de draaibewegingen komt energie vrij. De motor levert de remenergie dan aan het energieopslagsysteem. Hierdoor is een samenspel tussen energie opwekken en afgeven mogelijk.

Onderzoeksproject

De hybride graafmachine is ontwikkeld in een gemeenschappelijk onderzoeksproject van Deutz, Robert-Bosch en Terex Deutschland. Het consortium heeft voor de graafmachine een combinatie van dieselmotor, motorgenerator, energieopslag en cabine-aandrijving succesvol getest.

Daarnaast zegt het consortium een extra energiebesparing van 9 procent te realiseren ten opzichte van standaard graafmachines. Dit wordt mogelijk gemaakt door een specifieke uitvoering van ventilatoren, pompen en generator in combinatie met een aangepaste regeling. 

Bron: AT aandrijftechniek | Foto: Bill Jacobus, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)