03-12-2015 16:07 | Door: Fitria Jelyta

Met de Rotterdamsebaan krijgt Den Haag volgens de makers het schoolvoorbeeld van een duurzame infrastructuur in Nederland. De stadsentree sluit aan bij het groene landschap en wekt met zonnepanelen energie op.

De tunnel in de nieuwe Rotterdamsebaan, een nieuwe verbindingsweg tussen knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag, gaat de Victory Boogie Woogietunnel heten. Het infrastructurele project, dat € 301 mln moet kosten, is gegund aan de Combinatie Rotterdamsebaan, waarin Bam Infra en Wayss & Freytag Ingenieurbau AG samenwerken aan de bouw van de tunnel. Volgens het consortium is de Rotterdamsebaan het grootste infrastructurele project in de geschiedenis van Den Haag.

Voor het ontwerp van de duurzame tunnel zijn architectenbureau Paul de Ruiter architects, Benthem Crouwel Architects en Landschapspartners verantwoordelijk. De tunnel moet aansluiten bij het groene landschap in de Vlietzone. Verder krijgt de Victory Boogie Woogietunnel een overkapping van zonnepanelen over het dienstgebouw en de tunnelmond heen. De zonnepanelen wekken energie op voor het dienstgebouw.

Een bijkomend voordeel van de zonnepanelenoverkapping is dat automobilisten niet door zonlicht worden verblind bij in- en uitrijden van de tunnel. In de aanbesteding van het project nam het criterium duurzaamheid een belangrijke plek in, waardoor de tunnel moet uitgroeien tot het schoolvoorbeeld voor duurzame infrastructuur in Nederland.

Victory Boogie Woogietunnel 

Hinderbeperking

De initiatiefnemers zeggen veel aandacht te besteden aan duurzaamheid met betrekking tot de vormgeving, luchtkwaliteit en energie. Daarnaast belooft het consortium tijdens de bouw veel maatregelen te nemen waardoor de omgeving zo min mogelijk overlast ervaart. Naar verwachting wordt de tunnel begin 2020 opgeleverd.

Duurzaam inspiratiedocument

Eerder heeft het kenniscentrum voor ondergronds bouwen en ruimtegebruik (COB) samen met TU Delft en het Knooppunt Innovatie Electrotechniek Nederland (KIEN) een inspiratiedocument opgeleverd om de duurzaamheidsaspecten van de tunnel te realiseren.

Volgens het inspiratiedocument moeten de toe- en afritten van de tunnel verwarmd worden door buisjes in het asfalt. Daarnaast kan de restwarmte uit de ventilatielucht als warmtebron worden benut met behulp van een luchtwaterwarmtewisselaar. 

Rotterdamsebaan

Bron: Paul de Ruiter architects | Foto: Paul de Ruiter architects (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)