10-12-2015 09:01 | Door: Dimitri Reijerman

Ingenieursbureau Advin heeft een scanauto ontwikkeld die met een snelheid van 120 kilometer per uur wegen in kan meten. Daarmee kunnen veel wegafzettingen en files voorkomen worden.

Het is nog dagelijks raak in Nederland: een weg wordt afgezet om de staat van het asfalt in kaart brengen. Scheuren in het wegdek, overhangende takken, versleten witte strepen, het moet allemaal gemeten worden. Ingenieursbureau Advin, een dochter van bouwbedrijf Dura Vermeer, bedacht een scanauto die deze ouderwetse manier van werken overbodig maakt, schrijft Z24.

"Het idee om al dat handwerk te automatiseren is al vijftien jaar oud”, zegt Joost Assendelft, bedrijfsleider van Advin. Samen met een collega ontwikkelde hij recent de scanauto, die een combinatie van technieken bundelt.
Een ontmoeting met een software-expert die zeebodems in kaart kon brengen, betekende een doorbraak. Die aangepaste software vormt samen met drie scanners, een 360-graden-camera en drie hoge resolutiecamera’s nu een ingenieus systeem. De patentaanvraag hiervoor is inmiddels ingediend.

De auto kan met een snelheid van 120 kilometer per uur data verzamelen. De verwerking van al die data geschiedt deels automatisch, deels handmatig.

Verdienmodel

Advin, een bedrijf met 200 werknemers en 21 miljoen euro omzet, is nu aan het brainstormen over een uitbreiding van het verdienmodel: hoe brengen we de verzamelde data in de markt? Assendelft: “We kunnen nu bijvoorbeeld automatisch strepen op de weg classificeren op basis van reflectiewaarden. Daarmee kunnen we naar de eigenaar van de weg gaan en slechte stukken aangeven.”

Een andere optie is het opzoeken van lichtmastbeheerders. De auto brengt ze inmiddels automatisch in kaart, inclusief het genummerde stickertje op de mast.

Nog een optie is om heel Nederland door te rijden en alle data op hoofdniveau toegankelijk te maken. Voor de details moet je dan bij Advin zijn.

Moeder Dura Vermeer profiteert overigens nu al dankbaar van de auto van haar dochter. Zo won het een tender omdat het dankzij de auto wist dat de wegen in werkelijkheid smaller waren dan de voor het bestek aangeleverde kaarten van Rijkswaterstaat. Dat scheelde heel wat asfalt en dus kon de bouwer goedkoper inschrijven.

Geen eenvoudige markt

De toepassingen van de scanauto zijn dus legio, maar de markt is niet eenvoudig. Wegen zijn nu in handen van het Rijk, waterschappen en provincies. Sommigen hebben aparte budgetten voor groenonderhoud en asfaltonderhoud, terwijl de scanauto alles in kaart brengt.

Ook hebben de wegbeheerders soms zelf nog afdelingen met landmeters. Die staan niet te wachten op de concurrentie van een auto. Maar Assendelft is ervan overtuigd dat de scanauto de toekomst heeft. Die is sneller, nauwkeuriger en per saldo goedkoper. En je hoeft een drukke weg niet meer ’s nachts af te zetten om een meting te doen: veiliger en minder overlast.

Advin wil het systeem van de scanauto niet verkopen; het gaat het bureau om de diensten daaromheen.  “Als we het systeem al verkopen, doen we dat waarschijnlijk alleen in het buitenland.”

Bron: Z24 | Foto: Advin