11-12-2015 07:47 | Door: Fitria Jelyta

Heijmans legt in Hilversum een nieuw asfalttype aan waarmee kapotte asfaltlagen worden vervangen op bestaande wegfunderingen. Hiermee kunnen gemeentes op onderhoudskosten besparen.

Het nieuwe asfalttype Recoflex is toegepast op een weg en een aansluitende rotonde in Hilversum. Het innovatieve asfalt is volgens Heijmans geschikt voor gemeentes met een beperkt budget voor wegonderhoud en vervangingswerkzaamheden. Zo vervangt Recoflex versleten en kapotte asfaltlagen op bestaande wegen.

“Met Recoflex bieden we hun een oplossing, omdat we alleen tijd nodig hebben voor het frezen en asfalteren, en niet voor het afgraven en aanleggen van een nieuwe fundering, zoals nodig is bij de gebruikelijke opbouw met meerdere lagen asfalt”, zegt Gerbert van Bochove van Heijmans. "Dat scheelt voor gemeentes in de kosten, zorgt voor minder dagen verkeershinder en bespaart materiaal."

Recoflex is een asfaltlaag van 4,5 centimeter dik die eenvoudig meebuigt, wanneer verkeer over de bestaande fundering rijdt. Het asfalt is gebaseerd op de asfaltsoort Brugflex, dat Heijmans toepast op stalen bruggen. Het bouwbedrijf zegt met Recoflex binnen enkele dagen een asfaltweg, klinkerstraat of zandweg te kunnen realiseren.

Herbruikbare fundering

Voor de aanleg van Recoflex zijn wegen op een bestaande draagkrachtige ondergrond of fundering vereist. Het bouwbedrijf stelt dat het innovatieve asfalt geschikt is voor wegen uit de jaren zestig en zeventig. Van deze wegen is het asfalt aan vervanging toe, terwijl de fundering kan worden hergebruikt.  

Heijmans paste Recoflex eerder dit jaar al toe bij wegwerkzaamheden in Ede en Apeldoorn. 

Bron: Heijmans | Foto: Angela Marie, Creative Commons (Cropped DuurzaamBedrijfsleven)