22-02-2016 15:30 | Door: Fitria Jelyta

Het Amerikaanse voedingsbedrijf Cargill heeft een plantaardige olie ontwikkeld om het bindmiddel bitumen in zeer open asfalt beton (zoab) te kunnen hergebruiken, om zo nieuw asfalt te maken.

De zogeheten Anova-olie van Cargill moet het percentage hergebruik van de aardolielijmstof bitumen kunnen verhogen. Uit onderzoek van het Nederlandse Asfalt Kennis Centrum (AKC) is gebleken dat met toevoeging van de plantaardige olie tot 75 procent hergebruik van de bitumen in oud-zoab mogelijk is. Dat percentage loopt mogelijk op tot 100 procent.

"Je moet denken aan een 'Oil of Olaz' voor asfaltwegen", zegt Paul Landa, directeur van het AKC. "Op dit moment zetten wij de plantaardige olie in voor het recyclen van zoab, maar we willen het ook als onderhoudsproduct testen om het asfalt ook tijdens gebruik langer houdbaar te maken en aan het eind van de levensduur gemakkelijker in te zetten als nieuw zoab."

Verjongingskuur voor asfalt

De Anova-olie wordt als verjongingsmiddel in het recyclingproces van zoab ingezet. De olie bewerkt het bitumenbestanddeel van het asfalt op moleculair niveau en maakt het flexibel voor hergebruik in nieuw zoab. In tegenstelling tot minerale oliesoorten die bitumen in zoab-puin vloeibaar maken voor hergebruik, is het plantaardige alternatief volgens het AKC beter bestand tegen temperatuurwisselingen. In de praktijk moet echter nog blijken hoe lang de verjonging van het zoab aanhoudt, stelt het AKC.

Volgens het kenniscentrum is het bindmiddel bitumen in zoab-puin nauwelijks weg te werken. Door verschillende oorzaken zoals weersomstandigheden en veroudering van het asfalt, wordt het bitumenbestanddeel harder. Daarnaast verliest het bindmiddel flexibiliteit, waardoor het niet hergebruikt kan worden om nieuw zoab mee te maken.

Dijkversterking

In Nederland ziet het AKC kansen voor het gebruik van de Anova-olie. Zo wordt het middel door aannemer Mourik Groot-Ammers toegepast in de dijkversterking Kinderdijk en Schoonhovenseveer. In het 17 kilometer lange traject van Kinderdijk-Schoonhovenseveer, gaat de aannemer een lengte van ruim 10 kilometer versterken. 

De Anova-olie wordt als eerste getest in een proefvak in het traject Kinderdijk-Schoonhovenseveer.

Bron: Cobouw, Mourik Groot-Ammers | Foto: Tim J Keegan, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)