12-10-2011 14:03 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Duurzaamheid wordt inmiddels door meer dan de helft van de bedrijven in de bouwsector als verkoopargument gebruikt. Over vijf jaar is duurzaam bouwen echter geen verkooppraatje meer maar een noodzaak, volgens ruim zes op de tien bouwbedrijven.

Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau BouwKennis. Hieruit komt naar voren dat duurzaamheid een steeds centralere rol in de bouwsector speelt. Bij gemiddeld 44 procent van de bouwbedrijven stond duurzaamheid al centraal in hun laatste project. Duurzaam bouwen, Cradle to Cradle en CO2-reductie zijn enkele voorbeelden van duurzaamheid in de bouwsector.

Duurzaamheid wordt door de helft van de marktpartijen als verkoopargument richting de klant gebruikt. Met name de fabrikanten gebruiken duurzaamheid als marketinginstrument (78 procent). Advies- en bouwmanagementbureaus en ontwikkelaars volgen de fabrikanten met 70 procent. Van de installateurs gebruiken zes op de tien duurzaamheid als verkoopargument en de onderaannemers sluiten de rij met 35 procent.

Van unique selling point naar noodzaak

Het massale gebruik van duurzaamheid als verkoopargument laat zien dat duurzaamheid de afgelopen jaren steeds belangrijker is geworden. Dit heeft als gevolg dat bouwbedrijven gericht op duurzaamheid niet langer meer uniek zijn in de bouwwereld. Als deze ontwikkeling zich doorzet, dan is duurzaam bouwen straks geen unique selling point meer, maar een license to deliver.

Uit het onderzoek van Bouwkennis blijkt dat zes op de tien ondernemers uit de bouwsector het eens is met de stelling dat duurzaam bouwen over vijf jaar noodzaak is. Dit zijn vooral de groepen die duurzaamheid nu nog vaak als verkoopargument gebruiken. Toch dekt de uitkomst de heersende mening in de bouwsector, want slecht een op de tien ondernemers denkt dat duurzaam bouwen over 10 jaar nog steeds uniek is.

De komende jaren gaat duurzaamheid een belangrijke rol spelen in het aanbestedingstraject van bouwprojecten. Hierbij zal duurzaamheid steeds vaker een doorslaggevend selectiecriterium zijn. Bedrijven die op dat moment nog niet duurzaam opereren zullen niet in het proces worden opgenomen.

Bron: BouwKennis

Foto: Bjorn Knetsch via Flickr.com

PwC