17-03-2016 12:09 | Door: Fitria Jelyta

Interface gaat samen met de organisatie Plastic Whale de plastic soep in binnen- en buitenwateren tegen. Hiervoor is een boot gemaakt van bijna 7.000 gerecyclede PET-flessen die uit de Amsterdamse grachten zijn opgevist.

Plastic Whale heeft als doel om 5,25 triljoen kunststofdeeltjes die op aarde in het water rondzwerven te recyclen tot een vloot boten, waarmee kunststof uit het water kan worden gevist. Om dit doel te steunen, heeft Interface samen met de plasticvisser een boot ontworpen en gebouwd uit bijna 7.000 gerecyclede PET-flessen.

Business van gerecycled plastic

Het gerecyclede materiaal voor deze boot is afkomstig uit de ruim 50.000 PET-flessen die Plastic Whale tot nu toe uit de Amsterdamse grachten heeft opgevist. “Het plastic uit de grachten vissen is een manier om mensen bewust te maken van het feit dat circulaire economie echt werkt en dat daar een business in zit”, zei Bas Stok van Plastic Whale, eerder bij DuurzaamBV Radio.

De voormalige Manager Duurzaamheid bij Heineken heeft voor het duurzame ondernemerschap gekozen en sloot zich aan bij Plastic Whale. Naast het vissen van plastic uit de Amsterdamse grachten, werkt de organisatie samen met Museum het Grachtenhuis om scholieren uit groep 7 en 8 bekend te maken met het probleem van plastic soep.

Van afgedankt visnet tot tapijttegel

Volgens Interface sluit de samenwerking met Plastic Whale nauw aan bij het bestaande programma Net-works, waarin de tapijttegelfabrikant samenwerkt met Zoological Society of London (ZSL) om oceanen te ontdoen van afgedankte visnetten. Daarnaast is het programma bedoeld om aandacht te vragen voor de schadelijke impact van de plastic soep op het leven in het water.

Met Net-works is Interface er al in geslaagd om 80.000 kilo aan visnetten te verzamelen, die het bedrijf vervolgens recyclede tot tapijttegels. In een interview met DuurzaamBedrijfsleven legt Rob Boogaard, CEO van Interface Emea, uit hoe het businessmodel van afgedankte visnetten is ontstaan.

Volgens de Interface-CEO gebruikte de fabrikant in eerste instantie centraal ingeleverde netten uit de industrie. Nu werkt Interface op zeventig eilanden in de Filipijnen waar de fabrikant de lokale bevolking per kilo betaalt voor oude netten. Boogaard: “Het is een businessmodel dat we hebben opgezet met de commerciële visserij en een NGO. Interface is daarmee als fabrikant leverancier geworden aan zijn eigen leverancier.”

Bron: Interface | Foto: Hoofdafbeelding: Steven Guerrisi, Creative Commons, In tekst-afbeelding en voetafbeelding: Interface (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)