19-04-2016 13:45 | Door: Fitria Jelyta

Met de ondertekening van de Verklaring van Amsterdam stimuleren Europese transportministers slimme infrastructuur die de zelfrijdende auto faciliteert.

De smart roads maken het voor de autonoom zelfrijdende auto mogelijk om informatie vanuit de cloud te ontvangen. Hierdoor heeft de auto minder informatie nodig op de weg en worden wegen vrijgemaakt van bebording en belijning. Door weggebruikers beter te faciliteren via Internet of Things (IoT)-oplossingen, wordt de weg beter benut en minder druk.

Partijen als Bouwend Nederland, Holland ConTech en NLingenieurs zien kansen voor de slimme infrastructuur als nieuw exportproduct, dat de Nederlandse infrasector op de Europese kaart moet zetten. Volgens de organisaties sluit deze ambitie aan bij de ondertekening van de Verklaring van Amsterdam, waarin Europese transportministers samenwerken aan wetgeving op Europees niveau om de zelfrijdende auto mogelijk te maken.

"Kans voor markt en overheid in smart mobility"

Gemeenschappelijke taal

Tijdens de Amsterdamse Innovation Expo van afgelopen week merkten de ontwikkelaars op dat er een gemeenschappelijke taal moet komen om de overstap naar de zelfrijdende auto te kunnen maken. Zo worden de smart roads-oplossingen in de vorm van pitches aangeboden aan Rijkswaterstaat, die de oplossingen vervolgens verder concreet maakt.

“Smart mobility is een goede case om als markt en overheid samen stappen te nemen, zodat de infrabedrijven op tijd gevoel krijgen voor de bijdrage die ze gaan leveren”, zegt Fries Heinis, directeur van Bouwend Nederland.

Rol van de overheid

Voor de ontwikkeling van smart roads zal de rol van Rijkswaterstaat meer gericht zijn op de betrouwbaarheid en veiligheid van de weg. Deze verwachting wordt bevestigd door Leo Kusters, managing director urbanisation bij TNO. “Mobiliteit is allang niet meer het alleenrecht van de overheid”, zegt hij in een interview met DuurzaamBedrijfsleven Media.

“Ook technologiebedrijven worden steeds belangrijker. Dat zijn bedrijven als TomTom en Google, maar ook een partij als chipleverancier NXP, die kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van technologie om voertuigen met elkaar te laten communiceren.”

Bron: NLingenieurs | Foto: TNO (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)