12-05-2016 18:45 | Door: Fitria Jelyta

De gemeente Utrecht start op twee locaties een proef met het gebruik van duurzaam asfalt. Hieruit moet blijken of het asfalt minder belastend is voor het milieu en of het asfalt het huidige materiaal kan vervangen.

Met de twee testlocaties ziet de gemeente mogelijkheden om asfalt met een hoger hergebruikspercentage te testen. Een ander alternatief voor duurzaam asfalt is de toepassing van Laag Energie Asfalt Beton (Leab). In tegenstelling tot traditioneel asfalt, wordt Leab bij een lagere temperatuur vervaardigd.

Verder ziet de gemeente kansen om asfalt toe te passen waarvan de aardolielijmstof bitumen is vervangen door een milieuvriendelijk alternatief. In een brief stelt de gemeente Utrecht dat zij de markt flexibiliteit wil bieden om op basis van deze mogelijkheden met een voorstel voor duurzamer asfalt te komen.

Beter voor klimaat

Voor de proef met duurzaam asfalt gebruikt Utrecht twee proefvakken op de Vleutensebaan, waarbij een duurzame tussenlaag van het asfalt wordt getest. Daarnaast start de gemeente met een aanbesteding voor de reconstructie van de Cremerstraat tot fietsstraat. Hierin past zij duurzaam rood asfalt toe.

Volgens de gemeente leidt het gebruik van onder meer gerecycled asfalt tot een vermindering van de CO2-uitstoot. “Dit is dus beter voor het klimaat, verlaagt de kosten en de gemeente geeft de bouwsector het goede voorbeeld”, zegt D66-raadslid Matthijs Sienot. “Bovendien zoeken marktpartijen partners om met deze schone innovaties aan de slag te kunnen.”

Schone innovaties

Zo heeft Bam Wegen in Bergen op Zoom naar eigen zeggen de duurzaamste asfaltcentrale van Nederland geopend. In een uitzending van DuurzaamBV Radio vertelt Jan Dirk Sloos, manager operations bij Bam Wegen, dat de asfaltcentrale een hoger hergebruikspercentage in asfaltmengsels weet te verwerken dan andere asfaltproducenten.

Naast het hergebruik van onderdelen als stenen, zand en bitumen, kan de asfaltcentrale het asfalt bij lagere temperaturen produceren. Dit draagt bij aan een CO2-vermindering van 30 procent, stelt Sloos.

Ook heeft aannemingsbedrijf Heros Sluiskil asfalt ontwikkeld uit granova. Deze secundaire grondstof is gemaakt van bodemas, dat overblijft na het verbranden van huishoudelijk afval. Het granova-asfalt van Heros bestaat gedeeltelijk uit hergebruikt asfalt. Op het terrein van kunstmestproducent Yara in Sluiskil is een proefvak met Heros granova-asfalt aangelegd. 

Bron: Gemeente Utrecht, D66 | Foto: Taco Witte, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)