Is 's werelds langste spoortunnel geschikt voor Hyperloop?

02-06-2016 19:05 | Door: Fitria Jelyta

Deze week is de Gotthard-basistunnel met een lengte van 57 kilometer geopend in Zwitserland. De spoortunnel moet het transport en treinreizen door Zwitserland goedkoper en gemakkelijker maken.

Het tunnelsysteem heeft een lengte van 152 kilometer, schrijft NRC Handelsblad. Een trein kan met een maximale snelheid van 250 kilometer per uur in ongeveer 20 minuten door de tunnel rijden. De bouw van de tunnel die dwars door het Gotthardmassief loopt, nam zeventien jaar in beslag en kostte € 11 mrd.

De nieuwe spoorlijn door de Alpen moet de verbinding tussen Noord- en Zuid-Europa verbeteren. Een hogesnelheidstrein tussen Zürich en Milaan maakt personenvervoer in de tunnel mogelijk. Zo wordt de treinreis tussen deze steden verkort. In 2020 moet de reistijd tussen de steden minder dan drie uur in beslag nemen.

Hogesnelheid-transportsysteem

De website Gizmodo schrijft dat ingenieurs kansen zien om de Gotthard-basistunnel te gebruiken voor de toepassing van de Hyperloop. In dit hogesnelheid-transportsysteem dat door Tesla-baas Elon Musk is bedacht, worden passagiers en goederen in capsules in een vacuüm door een buis vervoerd.

Om de Hyperloop mogelijk te maken, ligt de uitdaging volgens ontwikkelaars onder andere in het bouwen van een tunnel met een geschikte lengte. Daarom werkt een Hyperloopstart-up samen met Zwitserse tunnelbouwers en de Zwitserse overheid om mogelijkheden voor het vervoersysteem te onderzoeken. 

In Nederland organiseren verschillende bedrijven en overheden dit jaar de Dutch Hyperloop Challenge. Doel is om ideeën te verzamelen voor de toepassing van het vervoersysteem in Nederland en daarbuiten. Omdat de capsules nauwelijks luchtweerstand ondervinden, zijn theoretische snelheden van 1.200 kilometer per uur te behalen. 

Fehmarnbeltverbinding

Ook tussen Duitsland en Zwitserland moet een spoorverbinding komen die de reistijd tussen beide landen verkort. Bij de ontwikkeling van de Fehmarnbeltverbinding tussen Denemarken en Duitsland zijn de Nederlandse bedrijven Van Oord, Boskalis en Bam betrokken. Met een lengte van ruim 18 kilometer wordt de Fehmarnbeltverbinding volgens de bedrijven de langste weg- en spoortunnel ter wereld

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Bron: NRC, Gizmodo | Foto: Hannes Ortlieb, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Fitria Jelyta

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Zorg & Welzijn, Bouw & Infrastructuur en Vastgoed & Architectuur. Altijd op zoek naar innovaties die processen optimaliseren.



Onze Premium Partners
Onze Loyalty Partners

Nieuws over bouw en infrastructuur

Op deze sectorpagina vindt u de belangrijkste duurzame ontwikkelingen en het laatste nieuws op het gebied van bouw en infrastructuur. In deze sector brengen we nieuws over onder andere duurzame ontwikkelingen in bouwmaterialen als beton en asfalt, het hergebruik van bouwonderdelen in infrastructurele projecten, maatregelen op het gebied van duurzame waterinfrastructuur en innovaties die de CO2-reductie van de bouwsector mogelijk maken. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Vastgoed & Infra