30-06-2016 10:15 | Door: Fitria Jelyta

Route 66, een van de bekendste snelwegen in de Verenigde Staten, krijgt een duurzame make-over. De historische autoweg van 3.665 kilometer lang gaat zijn eigen zonne-energie opwekken.

Het Amerikaanse bedrijf Solar Roadways heeft modulaire wegonderdelen ontwikkeld waarin zonnecellen zijn verwerkt. De wegonderdelen zijn gemaakt van speciaal gehard glas dat het gewicht van auto- en vrachtverkeer aankan. Verder zijn de wegen van Solar Roadways voorzien van LED-verlichting, waardoor wegoppervlaktes geen verfbelijning nodig hebben.

Slimme infrastructuur

Via microprocessors kunnen de modulaire wegdelen communiceren met een centraal controlestation en met het rijdende vervoer op de weg. Zo kan de weg onder andere actuele informatie over het verkeer vrijgeven aan de weggebruiker.

De opgewekte zonne-energie wordt opgeslagen en doorgestuurd naar het centrale elektriciteitsnet. Daarnaast kan de opgeslagen stroom worden gebruikt om elektrisch vervoer langs de snelweg op te laden, stelt het bedrijf. Ook beschikt Solar Roadways over verwarmingselementen die de autoweg bij lage temperaturen ijsvrij moeten houden en zo de veiligheid moeten bevorderen.

Laag in onderhoud

Door de technologie toe te passen op bestaande infrastructuur, zoals de historische Route 66, wil Solar Roadways asfaltwegen vervangen. Volgens het bedrijf zijn de wegen laag in onderhoud door het modulaire systeem. Zodra een onderdeel van de weg kapot is, kan dat gemakkelijk worden vervangen door een nieuw onderdeel.

De zonneweg wordt geïnstalleerd als onderdeel van het zogeheten Road to Tomorrow-initiatief van de Amerikaanse plaats Missouri, waar Route 66 onderdeel van is. “We verwachten dat Solar Roadways tegen het eind van dit jaar in gebruik kan worden genomen, misschien zelfs voordat er sneeuw valt”, zegt Tom Blair, ingenieur bij de Missouri Department of Transportation (Modot), tegen de website Cleantechnica.

Zonnefietspad

In Nederland heeft het bedrijf Solaroad een 70 meter lang zonnefietspad aangelegd in Krommenie. Uit de eerste tests blijkt dat het duurzame fietspad in een jaar tijd 9.800 kilowattuur aan energie heeft opgewekt. Dit jaar wordt het fietspad verlengd met 20 meter. Vanaf volgend jaar komen er nieuwe duurzame testpaden op andere locaties. Solaroad denkt ook aan de toepassing voor innovatieve autowegen. 

Bron: Inhabitat, Cleantechnica | Foto: Randy Heinitz, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)