16-09-2013 12:36 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Er blijven nog veel verschillende interpretaties te zijn rond termen als ‘hernieuwbaar’, ‘CO2-voetafdruk’ en  ‘milieuvriendelijk’.

De term ‘recyclebaar’ is in alle landen de bekendste term op het gebied van milieu en duurzaamheid. Dat concludeert een onderzoek Millward Brown in opdracht van verpakkingsproducent Tetra Pak.

Ruim 7.000 consumenten en 230 zogeheten influencers – stakeholders in de industrie, overheden, NGO's, verpakkings- en voedingsexperts –  in elf verschillende landen werden ondervraagd.

Zowel consumenten als influencers associëren de term met recyclebare materialen en hergebruik. Slechts 5 procent van de consumenten kende de betekenis niet.

Verwarring over ‘hernieuwbaarheid’

Maar dat geldt zeker niet voor alle termen die bij elkaar een oerwoud aan duurzaam jargon vormen. Zo blijkt de term ‘hernieuwbaar’ door consumenten en influencers heel anders te worden geïnterpreteerd.

Voor de meeste influencers verwijst ‘hernieuwbaar’ naar bronnen zoals planten en gewassen die door de natuur opnieuw gegenereerd worden en dus niet uitgeput raken. Echter associëren consumenten ‘hernieuwbaar’ eerder met 'opnieuw te gebruiken' of 'hergebruik' dan met hernieuwbare grondstoffen.

Gemiddeld kent 14 procent van de consumenten de betekenis überhaupt niet. Ondanks het veelvoudige gebruik in het bedrijfsleven, is het opvallend dat consumenten de term anders interpreteren.

Vage termen

De termen ‘milieuvriendelijk’, ‘duurzaam’ en ‘duurzaam verpakken beschouwen influencers als te breed, te vaag en te generiek. ‘Milieuvriendelijk’ wordt zelfs gezien als een misleidende term gebruikt voor greenwashing: een bedrijf groener voordoen dan het daadwerkelijk is.

‘CO2-voetafdruk’ is een veel gebruikte zakelijke term geassocieerd met CO2-uitstoot tijdens het productieproces en voor milieu-evaluaties. Het begrip wordt niet vaak door consumenten gebruikt. De influencers beschouwen de term hiervoor als te technisch.

Een derde van de consumenten verbindt ‘CO2-voetafdruk’ met koolstofuitstoot en klimaatverandering. In totaal kent 38 procent van de consumenten de betekenis niet.

Foto: epSos via Flickr