24-09-2013 10:28 | Door: Paula Boudestein

Duurzaam ondernemen zonder in te leveren, welke ondernemer wil dat nou niet? In haar boek ‘Zakendoen in de nieuwe economie’ omschrijft Marga Hoek, directeur van De Groene Zaak, hoe dit kan. De nieuwe economie is er voor iedereen, van hippe kapper tot de manager van Ahold. Deze week in DWARSBOOM duik ik in het boek van Marga Hoek.

Waarom dit boek?

“Ik wil een nieuw referentiekader bieden. Er bestaat namelijk nog geen werk waarin alle visie, modellen en praktijkvoorbeelden op het terrein van innovatief duurzaam ondernemen een samenhangend geheel vormt. Als er geen samenhangend geheel bestaat is het lastig om met z’n allen de nieuwe economie te betreden."

Een nieuwe economie. Stuit u daar niet op weerstand van de harde kern conservatieve kapitalisten?

“De bestaande orde verliest terrein, maar zelf richt ik me op kansen en niet op weerstand, die is het gevolg van het opkomen van de nieuwe orde. Ik verruim  de definitie van de economie en creëer een nieuw vertrekpunt. De economie staat in dienst van de wereld, en niet andersom. We creëren waarde en spelen op een ander bord. Conservatieve kapitalisten verzetten zich, omdat ze de oude belangen vertegenwoordigen en ze zien die – met mijn nieuwe visie – uiteraard uitfaseren."

Oke, maar als u dat zou kunnen concretiseren. Wat heeft mijn buurman met zijn stukadoorbedrijf aan dit boek?

“Iedere ondernemer heeft iets aan dit boek. Van het mkb tot aan een multinational. Het boek biedt praktische middelen om duurzaam te ondernemen. Voor een stukadoorbedrijf begint het al bij de keuze uit materialen om mee te werken. Gaan de materialen lang mee, en is het minder schadelijk voor het milieu, dan levert het op alle terreinen voordelen. Hier spreken we van waarde creëren, het verbreden van deze waarde, en niet slechts koppelen aan financiële opbrengsten."

U ziet nieuwe manieren om de portemonnee te vullen. Kunt u een voorbeeld geven?

“Ik kijk breder dan alleen die portemonnee. Het kan namelijk heel goed zo zijn dat met de nieuwe economie er ook minder in die portemonnee hoeft te zitten. Kijk bijvoorbeeld eens naar Naked Wine, een bedrijf uit het Verenigd Koninkrijk. Zij constateren dat wijn minder hoeft te kosten, als klanten continue cashflow leveren via een abonnement. Dat neemt ineens de overhead af, omdat per €50 wijn er €43 euro aan de wijnstok blijft hangen door overhead. Klanten krijgen voor een abonnement van circa 25 dollar, minimaal 50 procent korting op de wijn. Dan heb je minder nodig in je portemonnee hoor. Zo ontstaat er een nieuwe smaak in de nieuwe economie, en dat creëert een nieuwe markt met nieuwe diensten. En dus tal van nieuwe mogelijkheden voor ondernemers om – ook financieel – succesvol te kunnen zijn. In het boek staan 55 van dit soort voorbeelden."

U vraagt mensen om niet meer te focussen op de portemonnee, ‘het hebben’, maar om dit fundamenteel egoïstisch trekje los te laten en het samen te doen. Is dat niet eng voor mensen? Of te idealistisch van u?

“De nieuwe generatie wil niet hebben, maar gebruiken, toegang hebben tot. Die zien bezit als een belemmering voor een vrijheid. Denk aan voorbeelden als Car2Go, waarbij je op elk moment een auto kunt pakken in de stad en er verder geen last van hebt. Maar natuurlijk is dat lastig, want je moet heel veel dingen loslaten om het op de nieuwe manier te doen. We moeten gaan samenwerken om het hoofd boven water te houden. De duurzame weg is de enige weg, en dat is lastig doch onvermijdelijk. De vraag is niet óf we het op de duurzame manier moeten gaan doen, maar de vraag is wanneer.”

Hoe ziet volgens u het bedrijfsleven er over tien jaar uit?

“Voorspellingen kan ik niet doen. De opmars is er en zodra het balletje rolt gaat het steeds sneller Dat moet ook, want onze aarde staat in het rood. Het is nu al bijna niet meer mogelijk bijvoorbeeld de temperatuurstijging tot twee graden te beperken. Ik zal me er dan ook non-stop voor inzetten om ervoor te zorgen dat het bedrijfsleven steeds sneller blijft verduurzamen.”

 PAULA BOUDESTEIN

 

Foto: Marga Hoek via creativecommons