10-08-2016 15:45 | Door: Fitria Jelyta

Twee architectenbureaus hebben een ontwerp gemaakt voor het verduurzamen van de Chinese nationale snelweg G107. Met ruimte voor beplanting en zelfrijdende voertuigen moet de snelweg gereed zijn voor de toekomst.

Het Amerikaanse architectenbureau Avoid Obvious Architects (AO) werkte voor het ontwerp en visualisatie van de G107 samen met het Hongkongse architectenbureau Tetra Architects & Planners. De architecten maakten het ontwerp voor de snelweg en gebiedsontwikkeling voor een open competitie die het bestuur van de Chinese district Bao’an, gelegen ten westen van Shenzhen, organiseerde.

Duurzame snelweg China

Duurzame infrastructuur

Doel van de competitie was om de 30 kilometer lange snelweg G107 in Bao’an te verduurzamen. De G107 is een China National Highway en maakt deel uit van het hoofdwegennet van China. Met een totale lengte van 2.698 kilometer en twaalf rijstroken, verbindt de snelweg diverse grote steden als Beijing, Shenzhen, Shijiazhuang, Guangzhou en Wuhan.

In het ontwerp van de G107 in het Bao’an-district hebben de architecten de twaalf rijstroken van de snelweg teruggebracht naar vier rijstroken. Hiermee zeggen de ontwikkelaars luchtvervuiling als gevolg van uitlaatgassen te kunnen beperken.

Doordat het aantal rijstroken wordt verminderd, houden de architecten naar eigen zeggen meer ruimte over voor vergroening en andere faciliteiten.

CO2-neutrale smart city

Zo moet de G107 in Bao’an ruimte bieden voor voetgangers, maar ook deelauto’s en verschillende transportsystemen als drones en elektrische en zelfrijdende voertuigen. Dat levert volgens de architecten een verminderd gebruik van auto's op fossiele brandstoffen en een betere luchtkwaliteit op. 

Door sensoren rondom de snelweg te installeren, worden daarnaast vervuilende stofdeeltjes gemonitord en verwijderd, waardoor de CO2-voetafdruk van de stad vermindert.

Wateroverlast beperken

Verder krijgt de snelweg permeabele wegonderdelen die wateroverlast als gevolg van hevige regenval moeten beperken. In ondergrondse bassins wordt het water opgevangen en hergebruikt. Met dit ontwerp hebben de architecten de ambitie om Bao’an in 2045 te transformeren tot een CO2-neutrale smart city. Of en wanneer het ontwerp daadwerkelijk wordt gerealiseerd, is nog niet bekend.

Bekijk hieronder een videoimpressie van de groene G107 naar het ontwerp van Avoid Obvious Architects en Tetra Architects & Planners: 

Duurzame snelweg China

Bron: Avoid Obvious Architects, Arch Daily | Foto: Avoid Obvious Architects, Tetra Architects & Planners (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)