22-10-2013 13:12 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De Britse supermarktketen Tesco wil minder eten weggooien. Als eerste supermarkt ooit geeft het inzicht in de voedselverspilling.

Tesco heeft, als eerste keten in de detailhandel, inzicht gegeven in de hoeveelheid voedselverspilling. Middels het volgen van de 25 best verkochte producten heeft de keten in kaart gebracht waar en waarom voedselverspilling plaatsvindt. Met het openbaren van deze normaal gesproken gevoelige informatie wil Tesco de urgentie aanwakkeren voor het thema.

Volgens de supermarkt wordt 68 procent van de voorverpakte zakjes sla, 40 procent van de appels en bijna de helft van de producten uit de bakkerij weggegooid. Samen vormen deze voedingsmiddelen een deel van de 28.500 ton aan afval gegenereerd in de eerste zes maanden van het jaar.

Van de 68 procent wordt er 35 procent van de sla thuis door de consument verspild. Om dit forse aandeel tegen te gaan heeft Tesco besloten een einde te maken aan het verkopen van grote porties sla middels als acties als “2 voor de prijs van 1”.

Afvalbeheer

Tesco tracht met het inzicht in de cijfers een verandering toe te passen in de bedrijfsprocessen om de verspilling te reduceren. Het bedrijf gaat bijvoorbeeld de labels met data van vers fruit en groentes verwijderen en kleinere porties aanbieden.

Verder gaat de keten de consument informeren hoe zij levensmiddelen langer kunnen bewaren. “Het voedsel dat thuis wordt verspild kost de consument £700 per jaar”, zegt Matt Simister, commercieel directeur van Tesco.

Een rapport van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN toont aan dat de communicatie in vraag en aanbod, de opslag en het transport van voedsel verbeterd dienen te worden om het globale verspillingsprobleem op te lossen.

 

Bron: evironmentalleader

Foto:  osde8info